Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Störningar från el

Störningar från el

Hej
Är någon som har ett förslag hur man ska eliminera ljudstörningar i datorhögtalarna.
Det är störningar som uppstår från el i pannan när den kopplas in, och det är störningar när man tänder lysrör osv.
De här problemen uppstod med den nya hempc för 1½ år sedan och de högtalare som följde med, Logitech Z550.
Den gamla hempc reagerar inte likadant.
Antal svar på detta inlägg: 5
Avstörningsfilter? Fanns i alla fall på 70-talet

EZ
Samma här. Termostaten till min fjärrvärme hörs i högtalarna. Det tog lång tid innan jag fattade detta. Trodde det var jag som var knäpp,när det sa
knäpp.

Men det är bara fjärrvärmen. Inget annat som stör. Jag har Labtec.

Vi får nog leva med detta. Tror att Göcke är insatt i problemet.
PerAsk , nu har du ett dektektiv arbete att göra.

1 kommer störningen in via ~230V nätet till samtliga delar
2 kommer den in via högtalar kablarna och förstärks via en undermålig
förstärkare
3 eller kommer de in via datorn och förstärks den vägen.


jag skall inte säga vad jag tror, utan du måste testa dig fram.

det enklaste är att koppla ur högtalarna från datorn och testa utagen på
datorn med hörlurar om du hör något.
och driva högtalarna med en annan förstärkare (mp3spelare eller dyl)

här är det ingen idee att gissa, bara try and error för att begränsa.

jag förutsätter att du har all elektronik i samma jordade utag?? (fas)
och att högtalarna följde med den nya PC-n
Annons
Nja Du leiake att fjärrvärmen skulle orsaka störningar i dina högtalare vill nog inte jag tro på - i din abonnentcentral för fjärrvärmen finns endast en termisk ventil som styr ditt tappvatten och en motorventil som styr värmen i huset. En cirkulationspump distriburerar värmen till dina radiatorer och termostaterna på radiatorerna ser till att Du får den temperatur Du vill ha i dina rum.
Motorventilen som fördelar värmen beroende på hur kallt det är ute - drivs oftast med 24 volt och cirkulationspumpen 230 volt. Skulle Du mot förmodan ha det här oljudet Du talar om så ska Du naturligtvis kontakta Din fjärrvärmeleverantör - så ordnar de nog så Du får lugn och ro.
Per Ask

Om du har möjlighet så prova att ansluta datorutrustningen i ett annat jordat uttag. Och då ett uttag som ligger på en annan fas. Kan kanske gå med en förlängningssladd medan du provar.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem