Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Reflektioner i tillvaron

Reflektioner i tillvaron

hör sådant här hemma på "vårt"forum/debattforum. eller kanske på en blogg...

sitter vid mitt köksfönster, ser ut. gräsmattan nyklippt, förrådet nymålat, bilen blänker i lacken, Pingstliljorna frodas i rabatten. eftermiddagssolen skiner på min ljugarbänk. allt känns frid och fröjd.
men så kommer tankarna som en smolk i bägaren. så rofyllt har inte alla ute i världen. krig och annat elände svält och fattigdom. olika falla ödets lotter. ska vi ändå känna oss tillfreds och låta andra fatta stafettpinnen för en bättre tillvaro för alla.
ja för så är vi de flesta funtade, vi bara tittar på och lossas som inget hänt.
ändå slukar vi nyheter som aldrig förr och ställer krav.
vad har gått snett.

har jag fel?
Antal svar på detta inlägg: 7
Nej, Du har inte fel alls. Vi borde "titta oss i spegeln" lite oftare och inse hur otroligt bra vi har det i vårt land. Vi gnäller och har synpunkter på allt som som vi tycker är fel. Och visst finns det väl lite "smolk i bägaren" ibland, men det beror ju på vad vi själva anser oss behöva och inte har tillgång till.
Men det är nog för de flesta försumbart ändå.
tänk om vi alla skulle rensa i våra källare och garderober och ställa ut för hämtning i stället för att åka till tippen med allt och låta mala ned i kvarnen.
det finns ju olika organ i samhället som åtar sig sådant.
Men det är samarbetet jag i så fall efterlyser. att få människor att reagera och att det skulle utlysas kvarterssamordnare som organiserar detta.
Jag tror att många skulle nappa på detta, bara de slapp besväret efter det de lämnat av sin "lump/överflöd vid brevlådan eller ngt uppsamlingsställe i kvarteret. bara det är på gångavstånd.
den här idén är säkert inte ny, men vad händer, ingenting.
finns det någon likasinnad på nätet?

såg i dag när jag gick på en promenad, hur en dator med diverse tillbehör bara var slängt ut i naturen. om ingen tar hand om detta i tid dröjer det inte länge förrän gräset
döljer skamfläcken.
Ja Du, det är en mycket bra idé som vi, som säkert flera andra försökt tillämpa. Men vet Du, ingen är intresserad av gammal "lump/överflöd". Jag bor i en fastighet där vi källsorterar våra sopor. Men för att bli av med "stora saker" vi själva inte behöver kan vi antingen anordna en "loppis" eller slänga allt på återvinningscentralen. I kommunen finns flera "loppis" som tar hand om en del av "överflödet".
De som slänger saker i naturen borde det vara skottpengar på! Jag skulle mer än gärna skjuta!
Annons
Västvärden skulle mycket väl kunnat se till att öknen värden över blomstrade.

Alla människor skulle haft åtminstånde vatten,och även mat för dagen.

Men vi har medvetet hejdat utvecklingen i dessa länder! Varför?

Hur skulle det sett ut i vår värld,om alla hade haft samma levnadstandad?

Hur många bilar hade funnits då? Hade vår miljö tålt detta?

Hade oljan räckt........ Nu skicka vi vårt överblivna skrot till dessa länder,att ta hand om. Jag hjälper gäna till , men man skäms över att skicka saker som inte "duger" för mej längre.

Om u-länderna ska överleva måste vi i västvärden ändra vår inställning.
Detta gäller en del länder i Europa oxå.
även jag måste sälla mej till den skara som åkt till sopsorteringen med verkligen användbara saker. men vi säger så här. glöm lump. tänk på avlagda, urväxta icke moderiktiga kläder. vi byter ju och köper trendriktiga kläder numer, nästan lika ofta som vi byter lakan i sängen.
alltså, det måste finnas mer i våra gömslor än vad återvinningen/Myrorna får sig tillhanda.
visst det finns loppis, men detta med kvarterssamordnare, den frågan kvarstår. alla har inte bil.

så lämna mer utrymme hemma till de nya trendriktiga kläderna, det vore väl inte så dumt.
visst man får avhämtat kläder och även möbler hemmavid om man ringer. men jag tänker mej i en större volym.

på något sätt skulle distributionen till de fattiga kunna ske i ännu större skala än nu. jag tror svenska folket bor på ett "isberg" där vi bara ser toppen. för att dra en gammal klyscha. jag kan inte ens stava rätt tror jag.

nu är ju du och jag till åren komna, men det finns ju yngre förmågor som förhoppningsvis har orken och ivern att se sina barn växa upp i en bättre värld.

detta ämne bara växer i skrivande stund. jag hittar inget slut.
vad gör jag?

mvh
I vårt förråd finns mycket som skulle kunna tas tillvara. Men, ingen, säger ingen vill ta hand om "gammalt skit". "Den gamla skiten" är såväl helt rena och användbara kläder och skor, kökstillbehör (bestick, kastruller, grytor
m m), mattor, gardiner, böcker, tyger etc. Eftersom ingen är intresserad så blir det återvinningscentralens stora containrar som får ta hand om det som de flesta kallar skräp! Allt är helt och rent så det är inte det som är problemet.
Barn och barnbarn då? Jo då, dom har tagit hand om det mesta, men mycket finns kvar ändå!
Estrid/Thomas2
Tänk vilka tunga problem vi lyckats ventilera på detta forum, bara under så kort tid som ett blink nästan. man kan bara hoppas att forumet är så stort att någon läsare nappat på kroken och insett vilket globalt ansvar vi alla har på vår industriella del av vårt klot.

mvh

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem