Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Snabba cach

Snabba cach

Den globala finanskris som vi nu upplever måste vara världhistoriens största bankrån genom tiderna. Planerad, iscensatt och genomförd av skurkarna på Wall Street och i Vita huset.

Bankerna lånade ut miljontals dollar till låginkomsttagare till låg eller ingen ränta de första 2 till 3 åren, för att efter de åren kräva 20% eller mer i ränta. Finansbolagen sålde sedan dessa fodringar till tusentals banker över hela världen, vilka nu går i konkurs.

Alla måste ha varit medvetna om att de flesta inte skulle klara av att betala igen dessa lån.
Antal svar på detta inlägg: 6
Styrelsen borde stå för detta,men dom går alltid fria. Men det blir alltid medborgarna som i slutändan får betala.

Om åtminstone VD. i dom olika bankerna kunde ju betala lite av sina enorma löner och fallskärmar.

Men dom klara sig nog!!!
Går det åt skogen gråter dom lite och då kommer "staten" och hjälper till eftersom det alltid är 3:e man som drabbas i en sån här kris. Skattepengar går till att betala monsterlöner, bonusar och snabba klipp som gått åt helvet*

Bank&Finans världen är en skyddad verkstad.... och den borde regleras stenhårt så vi slipper sådana här avarter i framtiden.
Att avgöra vad som får världsekonomin att svikta, det finns det ingen expert i hela världen som kan svara på. Man kan bara spekulera i stora drag vad som är anledningen.
Världsekonomin ligger på en sådan komplext nivå att man bara kan spekulera i stora drag.

Att svenska folket är snåla, det vet jag. Men att ni sitter och beskyller våra svenska banker för att det går dåligt för dom just nu, ni ska skämmas.

Det är inte omöjligt att dom kanske behöver ekonomisk hjälp från staten framöver, men det är heller inte deras fel. Våra banker är små pluttebanker. Dom dras med i det som sker ute i stora världen.
Annons
Fajjer!!
Jag hajar inte riktigt vad du menar med att svenska folket är snåla?
Är vi snåla för att vi inte är beredda att betala skattepengar till bankerna så dom inte ska gå omkull?
Tror du verkligen svenska banker inte har varit med i någonting av allt detta som händer nu? Dom har också haft fingrarna i syltburken och har alldeles säkert en viss påverkan även om den är väldigt liten.

När dom drar in miljardvinster vänder dom sig inte till staten och erbjuder sig att hjälpa till med statsskulden men när det barkar åt skogen då kommer dom.
Inom hur många andra branscher tror du det finns en sådan trygghet som staten om det skulle gå dåligt och konkursen står för dörren? 9500 företag har konkursat i år och de som fått hjälp är nog lätträknade.

Tyvärr är det ju så att det får en oerhörd påverkan på samhället (därav skyddad verkstad) då vi alla har våra pengar på bankerna och då kan vi också drabbas stenhårt när det kraschar om nu inte staten funnits med bankgarantier mm.

Därför hade det kanske varit bättre om staten haft hand om bankerna för då kunde ingen mer än staten roffa åt sig vinsterna i goda tider och staten betala ut skattepengar i dåliga tider...
Jag tycker med att staten ska äga bankerna. Men fult gjort att försöka rafsa åt sig dom när det går dåligt för dom.

"Ni får inte en krona av oss om vi inte får ta över ägandet"

Vill dom äga bankerna så kan dom köpa upp dom under lite mera seriösa omständigheter.
Men men, nu börjar det närma sig alldeles för mycket politik vilket inte är tillåtet på detta forum, så nu avslutar jag denna diskution.
Jo vi överlever nog detta också skulle jag tro

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem