Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Pensionsavtal

Pensionsavtal

Pensionsbomben 3:
I veckan avslöjades det att Nordeas förre vd Thorleif Krarup, 56, kan lösa ut ett pensionsavtal värt 150 miljoner och att nuvarande vd:n Cristian Clausen har ett avtal för 114 miljoner kronor.
Nordea har uppgett att de inte gör så frikostiga avtal längre. Men nu kommer det fram att ordföranden Hans Dalborg - regeringens representant i styrelsen – har en pension värd 120 miljoner kronor.
150 miljoner
+114 miljoner
+120 miljoner
-----------------
=384 miljoner som ingår i ett pensionsavtal för tre nordeachefer, plus löner och löneförmåner, osv. osv. osv.…???!!!

-Man eldar gärna upp sig i sitt sinne, när man läser tidningarnas presentation av nordeachefernas pensionsavtal.
Som kund hos Nordea (sedan början av -60 talet) har jag aldrig blivit erbjuden något annat avtal än låneavtal med tillhörande räntekostnader.
Jo, jag erbjöds på -70 talet en personlig banktjänsteman som jag aldrig hört något ifrån… kanske för att tjänstemannen aldrig tyckt att jag haft något av värde som kunde ha placerats… eller nå´t.
Men jag är iallafall pluskund, då en eller annan banktjänst är ”gratis”.
Ändå betalar jag något som kallas för månadsmeny, det är för tjänster som jag själv gör via min egen hemmadator (Internet).
Sms-tjänsten är inte heller gratis hos Nordea, det debiteras 2.00 kronor varje gång som jag med hjälp av min mobiltelefon på ett snabbt och enkelt sätt, vill veta hur mycket pengar som finns på mitt eget personkonto.
Under alla dessa år som Nordeakund så har jag kallt räknat med att dom andra bankerna har knappa marginella skillnader inkl. ”sina” chefer och ”deras” avtal.
– Men många bäckar små…många kunder små=384 miljoner-
Så i det stora hela… vad ska man göra åt allt detta?

Dagens rim…
Jag skiter i varmt, jag skiter i kallt,
Jag skiter ta´mej faan i allt…

Antal svar på detta inlägg: 2
Byt bank lite oftare, storbankerna har inte bättre service än småbankerna/nischbankerna.
Man kan ju byta så ofta man vill och då alltid ha dom bästa förutsättningarna för stunden.

Höjdarnas pensioner/löner blir nog svåra att komma åt oavsett vad man gör förutom om alla lämnar banken ifråga.. Denna fråga debatteras med jämna mellanrum både inom näringslivet och finansvärlden men det dyker ständigt upp nya fall.

Alltså i stora drag skiter "topparna" i vad vi säger eller gör .....
Jag tycker nog att problemet är att för varje krona dessa pensionsprogram som är förbannat generösa så undandras pengar till aktieägare där bland annat våra pensionsbolag har placerat. Carnegie betalade ut halva vinsten till bonusar till de anställda. Finns det någon anledning för pensionsbolagen att placera pengar i såna företag. Höjdarna stjäl våra pensioner.

Bengan..

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem