Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Hushållssopor

Hushållssopor

Varför räknas inte mjölk & Juiceförpackningar som brännbara hushålls-sopor. När CD & vinyförpackningar, blomkrukor som ex. räknas som brännbart?

Mjölkförpackningar och liknande räknas som "Förpackningar" = tidningar och större förpackningar.

Någon som vet.
Antal svar på detta inlägg: 5
Ozzy!

Detta med källsortering.

Jag tror det finns en site som heter www.sopor.nu. Men det är rena soppan.

Jag källsorterar för att min kommun tar 1.50:/kg för mina sopor. Jag kollade min sophämtare i onsdags. Han tog ur min ynka plastpåse gratis.

Han har bruna ögon. Han vet mina vanor. Men han vet inte att jag såg honom.

Mysigt!
Frågan ovan beror på att i Jönköping ska vi börja källsortera.

Dessa exempel är ju sådant som uppbär 80 % av det som inte går under matavfall som man slänger hemma i tunnan.

Alternativet av avfallstunnor vi får av kommunen, är ju för stora, (tvåfacks) En för matavfall och en för "hushållsavfall.
Om man nu inte får slänga det vanligaste avfallet i dem. varför så stor 750x800cm. (Billigaste alternativet)

Den storlek vi hade förut. Om man inte vill sortera själv. Det valet finns, då är taxan naturligtvis nästan dubbelt så hög.

Exempel på en pappersförpackning är pastakartonger,
pappersrullar, mjölpåsar, sockerpåsar oc.h liknande,
liksom ursköljda mjölkförpackningar.

Jag kan se framför mig gamla pensionärer dragande en liten tvåhjuling efter sig full med tomma stärkande juice & mjölkkartonger, med käpp eller vårdare som stöttar, bilda kö till sortergårdarna.

Visst är jag för Miljö och källsortering och returmaterial. Men det är inte där knuten ligger i detta fallet .

PS
Man bör inte elda med tomma mjölkkartonger i en öppen spis eller kamin. Jag trodde det var därför sådana förpackningar inte fick kastas bland brännbara hushållssopor. P.g.a. att det är plastat papper. Luktar pyton när man bränner dem.
DS
Annons
Ser att ni pratar skit ikväll var väll därför man inte får någon hjälp angående frågor om kopiering
boax
Sorry
Jag vill bara hålla rent kring egen dörr så att säga.
"Skit samma", det ordnar sig nog till slut, både för Dig och mig.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem