Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Syndabock

Syndabock

Jag tror att vi är världsmästare i att leta syndabockar i detta land.

I snöns framfart skyller vi på Sj,Barnverket,länstrafiken,taxi,fastighetsägare ex.

Likadant var det då stormen Gudron härjade!! Då var det Eon och Telia som fick den största skopan.

Men det går ju inte att göra något åt vädrets makter!! Det är bara att inse det!
Antal svar på detta inlägg: 8
Thomas2! Berätta vems fel det är då
Nä men vart är planeringen? Vem har inte snöspadar till personalen trots att vi vet att det kommer en vinter varje år. Mycket snö eller lite vart är planeringen. Och efter att ha åkt tåg i nu 9 dagar kan jag konstatera att planering verkar vara det minsta Sj,Barnverket,länstrafiken,taxi,fastighetsägare ex har ägnat sommaren eller hösten åt.
Att börja försöka hitta lokaler för att tina fordon nu verkar ju lite kortsiktig planering.
Och varför har man brist på rullande mtrl, ju pga bristande underhåll i flera år. Varför har man problem med järnvägen? Ju bristande underhåll. Man har inte investerat många kronor i underhåll de sista 10-15 åren. Så nog skall dom ha en massa ovett. Tycker faktiskt att det är en skandal. Och inte kommer jag att få någon ersättning pga. att jag inte lyckats ta mig till arbetet i tid i 9 dagar.
Infrastrukturministern är ytterst ansvarig.

Det går inte att ha en gammal tant på en sådan post.
Annons
Jag har långpendlat med SJ i åratal och dom har alltid problem. På sommaren är det "solkurvor" - på hösten är det "löv på spåren" - på vintern "snöar det överraskande" och resterande tider är det "fel på hjulaxlarna"... Fast dom e tusan så duktiga på att ta betalt och behandla sina resenärer som skit.
Banverket…
Jag har hört lite historia ang. banverket av en före detta. sj-ansälld av den äldre stammen. Då plogade man bangårdarna och forslade sedan bort all snö på järnvägsvagnar. Man underhöll även växlarna från att korka igen, för att smälta isen i växlarna använde man sig av ånga, piassavakvast och spade samt spett. Då hade man råd med bangårdspersonal, vilket man tydligen inte har idag trots den moderna utrustning som finns att tillgå. Man undrar vem som har ansvar för bangårdarna nu för tiden när så många bolag delar på de spår som lär ska finnas tillgängliga. Mannen påstår att det fanns hårda vintrar även förr, men tågen de gick ändå. Men… säger mannen,
Dä´ va´då´dä. Idag är allt modernt och inget fungerar när det råkar bli något så när till vinter… Under berättelsens gång tittar mannen ner mot golvet och skakar stundom på huvudet. Han förstår uppenbarligen inte hur vår nutid kan vara så handlingsförlamad i kristider.
Problemet är att alla räkna med en snöfri vinter. Pengarna används till annat.

Men i bland går vi på pumpen!!

Folk avskedas,man ska spara pengar!! Det har gått dom på huvudet!!

Dåliga på att planera. Men vart ta alla pengar vägen,som ska användas till snöröjning???

Jo, dom används till bonusar och annan skit!!
Nä...det är väl SMHI:s fel, det är väl dom som bestämmer vädret

Ett förtydligande kanske är på sin platts , för alla som är yngre än 40
för det är här gränsen går för den modärna järnvägen och den gammla.
och det är ju ni som reser mycket idag som drabbas.
Förr var SJ ett samlingsnamn för allt som nu är egna vinstdrivbande verk.
och endast var avdelningar under toppen. (SJ)

jag har rest några varv runt jorden på järnväg,
men aldrig skämts som jag gör nu.
Att det skulle bli skit av det, visste vi redan då.
Men den modärna ordningen är att slå sönder och effektivisera.
Just nu så har de effektiviserat så de inte har folk att medela resenärerna.
Men tar de in millitär så får de ju extra lyftkraft.

Säger någon att denna vinter är allvarligare än tidigare, då far de med osaning.

[www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article665991
3.ab] .. ..

klipp o klistra

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem