Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Stora bilder

Stora bilder

Om en bild är för stor (3.66 MB) där högst 100 kb tillåts, kan man göra om storleken till 100 kb?
Antal svar på detta inlägg: 63
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 Nästa »

Om man vill har bilden från 1.53 till 100 kb,är enda sättet att skära bort den del som man kan undvara.

Något annat sätt vet inte jag.
http://picasa.google.com/
Thomas2, där har du fel. Man behåller hela formatet på bilden och ändrar antalet pixlar. Det behåller ändå skärpa i bilden.
När jag lägger bilder på en föreningshemsida så förnadrar jag storleken på bilden från att vara på ca 2,5 - 3 MB med att lägga den på en passande storlek till i bredd 455 pixlar. Då blir bilden på ca 65 Kb. Gör man ju för att inte sidan skall ta för lång tid att laddas upp.
Annons
Till Thomas2: Se föregående inlägg från bland annat misko. Om du använder dig av till exempel xnview, så kan du göra bilden mindre utan att avvara en del av bilden, genom att dra ner på kvaliteten.
Ok Tack för detta svar! Hade facktigs ingen aning om detta. Trodde att bilden då blev "Svårläst" alltså så liten att det blev svårt att tyda den.
Thomas2
Mejla mej så jag får din epostadress. ska du få lite mer att läsa om.
Om nu inte bilden mister sin skärpa,varför en massa pixlar? Varför använda en kamera på 12 pix,om kvaliteten är lika bra med 7 pix.
Thomas2!

7 pix är 7 miljoner pixlar
12 = 12 miljoner.

Jag tror inte att ögat kan se skillnad. Rör man sig när man tar kort så blir
det suddigt. Det kvittar nog hur många pixlar.

Vårt öga är anpassningsbart men det tar tid.

Gör ett test: håll blicken mitt på datorskärmen och blunda. Öppna ögonen för en så kort stund som möjligt och slut dem igen. Vad såg du av skärmen? Den här texten är troligen bara en grå massa...
Använder Image Resizer Powertoy Clone när jag skall förminska bilder (=minska pixlar).
Väldigt enkelt att använda markera bara vilken bild/bilder som skall förminskas
å högerklicka så finns ett val 'Resize Picture' klicka här så finns 4 olika storlekar man kan välja på alt. kan man välja storlek själv.


Verktyget Image Resizer Powertoy Clone är en vidareutveckling av Microsofts Powertoy Image Resizer. ... läs vidare på:

http://blogg.tkj.se/image-resizer/
12 miljoner pixlar är ju större än 7 miljoner! Så använder man en 7 pix-kamera så behöver man inte minska ner bilden,då man ska använda den.

Eller hur mena ni?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem