Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Datumparkeringar

Datumparkeringar

Hur fungerar datumpakeringarna där ni bor? Enl. info. är begreppet "datumparkeringar ute" alltså borttagna. Vissa gator har däremot sk. "städdagar med respektive tilläggsskyltar". Rätta mej gärna om jag har fel...
Antal svar på detta inlägg: 8
lasse940!

Jag vet inte ett "skit" om datumparkering. Men jag hittade detta,
Jag höll på att "kissa" på mig

Datumparkering..
Ingemar och hans blonda fru bor i Östersund. En vintermorgon, när de åt frukost hörde de nyhetsuppläsaren på radion säga:- "Vi kommer att få 8-10 cm snö idag. Vi vill därför att ni parkerar er bil på den sida av gatan som har jämna husnummer, bara så att snöplogen kommer fram" ...varpå Ingemars fru går ut och flyttar bilen.

En vecka senare när de än en gång äter frukost, hör de följande meddelande på nyheterna: - "Vi väntar in ett nytt snöoväder idag, och räknar med snömängder på c:a 15-20 cm. Vi vill därför att ni parkerar bilen på den sida av gatan som har ojämna husnummer, så att snöplogen kommer fram.

Ingemars fru går lydigt ut igen, och parkerar bilen på den sida vägen som nyhetsuppläsarna nämnde.

Nästa vecka utspelas samma scenario ännu en gång. Nyhetsuppläsaren meddelar att det väntas mer snö.

- "Vi räknar med 14-16 cm snö idag. Vi vill därför be er att parkera era bilar på den........
Då försvinner strömmen, och radion tystnar.

Ingemars fru blir mycket upprörd, och med ett bekymrat ansiktsuttryck säger hon till sin man:

- "Älskling, jag vet inte vad jag ska ta mig till. Vilken sida av gatan ska jag nu parkera bilen på?! Du vet, så att snöplogen kommer fram."

Med kärlek och förståelse i rösten, som alla män som är gifta med blondiner alltid har, säger Ingemar

- "Men lilla älsklingen, varför låter du inte bilen stå kvar i garaget, bara idag?
ja nog är det en djungel
[http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____1197.aspx] . ..

läs stanna & parkera
http://www.ltfweb.tekis.se/ltf/kommun/3/sok.htm

Här råder djungelns Lag.
Annons
leiake,
stackars qvinna... hon menade bara väl... eller nå`t
Enligt FN:s Konvention om vägmärken och signaler finns märken för det, som ser ut som P-förbud med romersk 1:a "I", eller 2:a "II", inuti. De är tänkta att stå på respektive gatusida. Dessa infördes i Sverige 1 juni 2007. Vanligen används i Sverige numera ett zonmärke med P-förbud med både I och II inuti, som anger att det är datumzon. Tidigare användes zonskylt med texten "Datumzon" istället.
www.internetstart.se/bildgalleri/pics/03778.jpg
Här hittade jag vägmärken som jag inte sett tidigare, har inte sett dom varesej i Kil eller Karlstad så det va därför jag frågade hur vanligt det där med dom nya skyltarna där ni bor???

När jag reste i Sverige fram och tillbaka då upplevde jag dessa datumparkeringar.

Dom träder ju i kraft vid midnatt. Så det ville till att tänka logiskt.
Var det kvällen den 20:e, så måste man alltså ställa sig på ojämna nummer.
Det är husnumren som räknas. Jag hittade parkering vid en kyrkogård.
Där fanns ju inga nummer. Jag sade till portieren detta.

-Oj.oj! Det går inte du måste flytta bilen. Ut i mörkret igen.

Till slut tog jag bara in på lite dyrare hotell med parkering i källaren eller på egen tomt. Det jämnade ut sig när man slapp böterna.

Än idag bygger dom hus utan garage i källaren. Det är ju"korkat".

Angående dina skyltar i länken.

Finns det sådana????
Vet inte, har aldrig sett dom...
i stockholms innerstad har jag för mig att jag sett dem ,
och på några villaområden

lasse940 , använd alt +PrtSc (printscreen) så får du en skärmbild av det aktivtiva fönstret

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem