Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Bygga Dator

Bygga Dator

Hur går det till att bygga en dator? Köper ni färdiga delar och plocka ihop??

Var får ni tag i dom? Och hur vet ni att det kommer att funkar?

Göcke ska bygga en V8 dator!! Hur det nu ska gå till!?
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3

Min allra första dator köpte jag färdigt, efter den har jag inskaffat en datalåda och köpt lösa komponenter och byggt ihop dom själv .... har förmodligen byggt ihop 50-tal datorer till släkt och vänner, konstigt nog har ingen av dom brunnit upp än ...

Fördelen med att köpa "lösdelar" är att det medföljer en skiva med drivrutiner och eventuellt några program plus att man bestämmer själv om hur och vad exakt man vill ha.... och det är självklart Garanti på alla delar precis som på "färdig köpt" dator

Nackdelen ... hmmmm .... finns inga nackdelar

Fabriksinställningen, gör jag klart en Ghost skiva direkt efter att jag har instalerat OS och alla drivrutiner ... Den gör jag med Norton Ghost .... tar 10 minuter att fixa en avbild och ungefär lika lång tid att återställa från DVD

En Ghost med OS+drivrutiner och kanske några program rums gott och väll på en DVD-skiva eller en extra partition på 2-4GB på HD-en
Göcke. Undervoltning. Sänka spänningen. Är det något man kan göra i efterhand på en redan färdig Laptop typ HP Jag frågar för HP Laptop är kända för att bli ganska varma. Vem skulle i så fall utföra ett sådant ingrepp. Krävs det expertis.
Från 1,45 V till 1,30 V som i exemplet..
Läs exempel.
http://www.nordichardware.se/Guider/?page=2&skrivelse=374

Tycker Du att det inte är lönt/dumt frågat. Är jag beredd på det svaret.
Men jag är nyfiken.
DedaPera , har ju labbat lite med byggen.
och det tror jag att det är många på IS som gjort.

att labba med klockning och spänningar, krävs ett gott handlag och att man tänker rätt. och en massa övning.
det krävs också extra program för att lyckas bra,
och det har du ju hittat en platts för att leta runt på Ozzy

rent tacktiskt
sänker man spänningen så minskar effekten
men blir datorn instabil, har man ju inte tjänat något på det.
och i princip samma om man går den andra vägen.
Annons
Tack Göcke! Trevlig Helg!

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem