Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Fotografera med digitalkamera

Fotografera med digitalkamera

Vad ska jag tänka på inför köpet av kamera, vilka uppgifter skall jag jämföra när jag kollar olika kameror? Jag vill kunna ta bra bilder även i tex sämre belysning.
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

Välj kamera beroende på vad Du skall fotografera, hur ofta och vad Du önskar göra med bilderna.
Används kameran någon gång per år vid familjeangelägenheter eller liknande? Är det roligt att fotografera, men händer inte så ofta? Tar Du med Dig kameran vart Du går eftersom Du inte vet när det kan tänkas dyka upp ett fotograferingstillfälle? Har det blivit en stor hobby? Vilken kategori tillhör Du?

Funktioner som skiljer de olika kamerorna åt är bl a vitbalansen, antalet pixlar, största bildstorleken och bildsekvenstagning. En del kameror använder specialbatterier och laddare, andra vanliga batterier. Än idag kräver en del kameror mycket batterikapacitet och därför rekomenderas en laddare med laddbara batterier till dessa.Optisk zoom är äkta zoom, ofta på 3x, och det räcker för normal fotografering. Där förstoras "hela" bilden.
Digital zoom innebär att kameran beskär bilden, den blir lite mindre och skall inte förväxlas med optisk zoom.
En optisk zoom förändrar perspektivet, vilket är speciellt viktigt vid bilder på människor. Tar Du en bild på en människa med vidvinkel, (zoomar ut/en bild blir "bredare") så blir näsan längre och öronen blir mindre än Ditt öga upplever dem. Resultatet blir inte smickrande.
En digital zoom förändrar inte perspektivet och ger därför sämre bildresultat frånsett den minskade upplösningen.
Veronica jag är inte så haj på ta kort,
Jag kontakta en rikigt fotograf han tipsa mycket till mig.
stämmer vad canon säger.
jag tipsa du kontakta din lokala fotograf lär dig.
eller finns nån är fotograf eller på nätet
Häng inte upp dig på antal pixlar, 3.2 räcker fint. Tänk även på att minneskorten skiljer sig i pris. Compact Flash är oftas billigast och har kort med utrymme upp till 4gb lagring.
Ex: Compact Flash 512Mb ca 600:-
xD-Picture Card 512Mb ca 800:-
Memorystick Pro 512 MB 800:-


strl på kameran är självklart viktigt om du vill ha en smidig och liten kamera.
Håll dig till kända märken och gå inte bara på en "billig" kamera
Canon powershot är utmärkta så lika Konica Minolta, de är kända och har lång erfarenhet inom optik på lins.

Jag skulle inte köpa en kamera från tillverkare som inte är "kända" kameratillverkare så som Sony,Samsung, Philips el. Panasonic.

Jag har själv en Canon Powershot A70 som är helt suverän! Med den kan du även filma med ljud och göra dina egna små filmer. På ett minne med 512Mb kan du få ihop en film på 25min i bra kvalite


http://www.scandinavianphoto.se/
Annons
Som Kan du kan Canon säger hänge inte upp dig på pixlar. 3.2 räcker gott och väl då kan du skriva ut bilder som A4 papper utan förlorad kvalité. Det är om du ska skriva ut bilder som är större du behöver mer pixlar, men hur vanligt är det att man skriver ut större bilder om man inte är riktig fotograf eller mer avancerad hobbyfotograf?

Sen är väl slutartiden ganska intressant och tiden det tar för bilden att sparas på minneskortet. det är ju intressant ur den synpunkt att kameran ska vara reda för nästa motiv och även om du tar kort på något som rör sig.
Oj mycket info på en gång
Tack alla :)
En sak som jag upptäckte när jag köpte min första digitalkamera. Det var en Canon Ixus av den första modellen för snart 4 år sedan.
Det jag upptäckte var att det lilla formatet på kameran gjorde att jag alltid hade den med mig och detta har varit suveränt. Att sedan kameran aldrig har klickat och alltid producerat perfekta bilder inom ramen för dess möjlighet är också ett stort plus.

Alltså litenheten gör den stor. Köpte senare en Minolta A2 med alla dess finesser pga jag ville ha en kompetterande kamera, MEN, den tar helt enkelt inte lika bra kort även om den har 8 megapixlar. Visserligen är detaljskärpan aningen bättre på Minoltan men Canonkameran har en bättre exponeringsautomatik anser jag, eller också är det fel på min Minolta, med det är det inte säger verkstaden.
CCD-Sensor, heter det så?
Där står olika siffror tex 1/1,8 eller 1/2,5 , vad innerbär det, vad skiljer tex dessa två åt ?
1/1,8 osv. är storleken på CCD-plattan mätt i tum, CCD-plattan är själva "filmen" i en digitalkamera, den som fångar bilden innan den flyttas till kameran minne. Måste bara berätta lite ang. megapixlar. Köpte för ett par år sedan en himla dyr kamera en Minolta för ca. 11000 spänn 5 megapixlar, och var "halvnöjd" med den. Träffad sedan en bekant med en "gammal" Olympus 2100UZ 2.1 Mpixel. Han beudrade min Minolta och blev avundsjuk. När vi sedan jämförde våra bilder blev jag inte glad.
Hans gamla Olympus slog min Minolta med hästlängder trots bara hälften med Mpixlar....Vad säger det då? Jo mpixlar är inte så viktigt, det är kamerans optik som avgör hur bra det blir! Äger numer även en sådan Olympus själv köpt beg. för 1800 otroligt prisvärd pryl.
Så vad det står vid CCD kanske man inte ska bry sej så mycket om då.Lurigt detta med kameror.Har nu en liten Konica Minolta Dimage X31, som visserligen funkar bra MEN jag kan inte ta bra bilder när det är dålig belysning.
Funderar på att "byta upp mej" men OJ så svårt.
Kanske en Canon Powershot A95?? Någon som har erfarenhet eller åsikt om den??
Gå ut o köp på öppet köp. Pröva, sen om du inte tycker att den är bra så byt. Det är en av de fina rättigheterna i Sverige, öppet köp alltså!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem