Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Lasermannen snart en fri man?

Lasermannen snart en fri man?

Han har varit inlåst i snart 13 år. Inlåst därför att han hade beskjutit elva personer. En avled, flera fick men för livet.
Ausonius säger sig ha gått igenom en stor personlighetsutveckling och förändring. Kan någon människa säga sig vara en helt annan, fri från ondskefulla tankar? Kan en individ förändras så pass mycket efter "bara" 13 år i fängelse?
Svensk fångvård har de senaste åren visat sig vara en institution med haltande verksamhet, bristande säkerhet med ingen eller dålig rehabiliterings möjligheter av interner. Detta mycket pga. bl a. dålig politik och bristande resurser men också pga. ett antal inkompetenta och korrupta anställda på alla nivåer. Litar du på fångvårdens förmåga och vilja att utföra sitt uppdrag?
Antal svar på detta inlägg: 2
Försvarar inte ausonius men, vadå "bara" 13 år?! Hur länge har du "suttit"?
Jag vill tro på att en människa kan förändras till det bättre, vill tro att vi kan få fred på jorden och utrota svälten. Jag tror på att få en andra chans här i livet. Jag tror på att det finns bra människor. Vissa människor verkar ha tappat tron på en bättre värld, de verkar ha gett upp. Det tycker jag inte att man ska göra.
Håller med Ioan-13 år är nog tillräckligt för de flesta. Dessutom är det ju inte straffets längd som avgör ifall du har förändrat dig till det bättre. När det gäller ausonius så finns mycket att hämta i hans barndom-vi vet ju alla hur en dålig uppväxt påverkar barn negativt på ett eller annat sätt-och i vissa fall borde man straffa föräldrarna också...

Vi har en fångvård som faktiskt behandlar folk olika efter deras egenskaper och det är väl positivt-att det sen finns saker man kan ändra på är ju en annan sak.

Om han verligen ändrats är ju svårt att veta-men även om han "bara" har lärt sig att det han gjorde var fel har vi ju kommit långt!
För det är ju precis det som är meningen..

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem