Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Farväl Volvo och tack för allt

Farväl Volvo och tack för allt

Nu är volvo sålt till Geery. Om en snar framtid försvinner hela företaget till Kina.

Ska dom har kvar jobbet får dom i bästa fall flytta till Kina.

Detta är för trist!!!
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Thomas2......

Varför så pessimistisk? Större delen av alla sk "svenska" företag ägs redan av utländska bolag/instutitioner och det ska väl inte bli annorlunda med Volvo än alla andra.

En del flyttar ut produktion andra tar hem, så fungerar det. Kapitalet styr vår vardag det är bara att acceptera.
Kommer du ihåg dessa ord Wacko?

" Går det bra för Volvo,så går det bra för Sverige"
Känns bekanta men kopplingen mellan Kinesikst ägande och utflyttning eller att det skulle gå dåligt ser jag inte.
Volvo kan väl gå bra oavsett vem som äger företaget eller?
Annons
Geely är nog en bra energi kick i Volvo ,ifjol såldes 23 miljoner bilar i Kina!!!
så nog har Volvo tagit ett rätt steg i riktningen , och hur många utländska företag äger Volvo ?? ett antal vill jag påminna er om .

Så kom ihåg att Volvo är ett världsföretag, de är verksamma snart överallt.
Om man flytta hela volvos verksamhet till Kina,kommer dom aldrig tillbaka!! tror jag!
Alla ni som äger en Volvo kan väl tala om hur det är att äga en kinesisk bil? Gör kineserna bra bilar, skiljer de sig mycket från våra europeiska, sitter ratten på samma plats o.s.v.
Ford betalade 50 miljader för volvo. Nu säljer man det till Kina fär 13 miljader.

Där ligger en hund begraven??

Man har redan börjat planera för en volvo fabrik i Kina. Så var ta volvo vägen tror ni?

När Kineserna plocka bort tekniken och säkerheten i volvo,blir det nog inte mycket kvar av volvo.

Dessutom är man ju inte så intresserade av något miljöarbete.
SAAB och Volvo håller på med konstgjord andning.

Men det är ju bra så länge dom andas.

Tänk att köpa för 50 miljarder och sälja för 13 miljarder.
Kineserna har gjort klippet.

Undrar hur länge Volvo är kvar i Sverige. Nu fick ju Metall påökt med
3 %. konkurrensvillkoren blir ännu sämre.

En svensk arbetare kostar lika mycket som 100 kinesiska.
Det där med hur man värderar olika saker är lite märkligt. Ford gav som sagt var 50 miljarder för Volvo. Fransoserna gav över 50 miljarder för V&S, eller för framför allt för Absolut Vodka.
Man tycker ju att Volvo borde vara mer värt än Absolut. Hur man tillverkar vodka borde man kunna få en tämligen god beskrivning av från någon på en parkbänk vid stadens torg.
Där ser man vad ett namn kan vara värt...
När nu Kina får tillgång till Volvos teknik och säkerhet,och dessutom kan bygga en kanske superbil till väldigt låg kostnad.

Hur ska västvärldens bilföretag tackla det?? Ska blir intressant att följa denna utveckling!

Den "Gula faran" står för dörren!!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem