Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Ubuntu

Ubuntu

Hej.
Har funderat på att testa Uboto.
Har bränt Iso filer på skiva.
Måste Windows 7 Ultimat avinstalleras först?
Någon som testat?

chrille2
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag antar att du menar Ubuntu???

Det ska visst gå att göra installationen så att du får välja hur du vill ha det och alltså använda två olika operativsystem, om du har den sista versionen av Ubuntu. Jag har inte provat själv.
Tack..
Får testa lite.
Har laddat ner den svenska gratisversionen på 690 mb. (iso filer)

med wubi så instalerar du enkelt ubuntu utan att påverka Windows
ubuntu lägger sig som en egen katalog i windows och det är lätt att avinstalera. om man ångrar sig
men om det passar windows7 har jag inte testat
men för xp/vista fungerar det
Annons
Jag körde version 7 på en dator och det är ganska trevligt system. Den sista versionen har jag bara provat genom att köra den från CD-skvian. Det kan man ju göra. Stoppa i cd och klicka på demo (har jag för mig) så startar datorn om från cd-skivan. Har fn ingen extra dator att köra det på och tycker inte att jag behöver två olika operativsystem.
Systemet blir ju dock ganska långsamt när man gör så här eftersom det läser från skivan. Fick dock inte nätverkskortet att funka.

Det finns ju många bra gratisprogram att tillgå.
sedan ska man inte glömma att om man får problem, ex när man byter dator och vill ha med den gamla hårddisken där alla dokument osv är sparat.
I vissa fall så hittar inte den nya datorn den gamla extrainkopplade hårddisken pga att den inte är aktiverad i systemet och då måste den formateras osv med följd att allt raderas.
Stoppa då i Ubuntuskivan och kör datorn därfirån och så kopiera allt från den gamla hårddisken till den nya. Därefter kan man aktivare den extra disken och kopiera tillbaka.
Är det någon som laddat ner Ubuntu via Wubi?? Men , var ska man med två till???

Är det inte nog med problem? Dessutom 700mb till!!
wubi är en installerare för ubuntu , så att Ubuntu går att köra i NTFs filsystemet under en egen katalog.
Du får alltså inte två ubuntu
Jo ,men jag har ju redan windows! Så var är ubuntu bra till??
Windows vista alltså!

Ja det kan man ju fråga sig.

Argumenten för, är att den distrubutionen är gratis.
du får otroligt många program att testa och köra utan att lägga ut
pengar för det.

men vill du köra rena windows program får du köra udda lösningar
för att göra det. eller tvärs om i windows, vill du köra en del unika linux program så får man jobba med udda lösningar även där.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem