Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Fotbollsterminologi

Fotbollsterminologi

Hej alla fotbollstokar!

Nu är det så att jag har ett problem. Jag och den jag delar lägenhet har nu länge kivats om vad det heter när man står och sparkar (ibland knäar?) bollen upp och ner och försöker hålla bollen i luften så länge som mögligt.

Vi har två termer på förslag. Säger man att man "jonglerar" eller "duttar"?

Har försökt hitta något konkret på google men det är svårt... "att jonglera" verkar vara lite mer frekvent däremot. Om inte duttar är att jonglera vad gör man då när man duttar med en fotboll?

Tacksam för allt som kan hjälpa oss att lösa detta snärjiga vardagsbekymmer!
Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Jag sätter en balja rotmos på jonglerar, det har iaf jag sagt hela mitt liv.

Dutta, det är något man gör i Bingolotto med den sk. Dutt-pennan så det har helt enkelt inte något med fotboll att göra. Möjligtvis kan ordet dutta ha anor från Leif "Loket" Ohlssons tid som handbollsdomare, det är iaf det närmaste en boll jag kan få dutta.
trixar är väl den bästa benämningen
Tre citat från webben:

"Hon är rätt så duktig att *dutta* med bollen, det var hon inte när hon började spela fotboll hösten 2000 men lillbrorsan har kanske hjälp henne med bollhanteringen under senare år eller är det tvärtom ..?"

hem.passagen.se/perjon/tifdam/history/damtrupp-03.htm

"Det slutar med att du *duttar* med kortpassningar och aldrig vågar gå in i en närkamp"

www.expressen.se/index.jsp?d=426&a=23185

"Pont
us *jonglerar* upp bollen och skjuter ribba och in, 1-1."*

http://www.morgongavask.nu/fotboll/mskA_hinden.shtm
____________
___

När jag söker runt verkar det som om att om man jonglerar har man flera bollar i luften. Men sen hittade jag den här textbiten om "Pontus"... Vad menar dem i den meningen tror ni? Kanske har jag fel och man kan jonglera med en boll också?

Är duttar en speciell form av kortpassningar?

Trixar är bra. Jag får ha det som ess i rockärmen som kompromiss om vi inte hittar ngt bra svar.
Annons
trixar har man i alla tider sagt här i Gbg iaf.
Det heter säkert nåt annat i andra delar av landet.
Det man har på fötterna när man spelar boll i Gbg heter för övrigt
"popper", fast det kanske ni redan visste.
/B
Trixar röstar jag för

för det är det vi använder i göteborg och duttar, nä det skullle ajg aldrig säga
"tillslag" har jag hört i samband med försök att komma med i Guinnes rekordbok... Låter väl en aning formellt kanske, men det är ju en term...
Kicka hette det när jag var liten...Ja jag vet att det betyder sparka åxå...
Det som jag använt i min fornstora fotbollsdagar var ordet duttar. Men det kan hända att det är en lokal företeelse som enbart finns i "pojkar 11 år i Örebro"-kretsar för ungefär 13 år sen.

Duttar låter ju inte äns i närheten lika coolt som trixar. Lite fjompigt nästan... Kanske är därför. Eller så kan det ju vara så att "duttar" är ett ord vi kom på själva, det är för länge sen för att jag ska kunna komma ihåg.

Finns det några andra lokala företeelser än orden; Jonglerar, Trixar, Duttar, Kickar & "hur många tillslag"? Det är ju en ganska folkkär sport så jag anar att folk kallar det en hel massa saker...
I Helsingborg "Kickar" man fotbollen iallafall.
Dutta heter det ju, vet ju alla (ja, Örebro här också)

Kicka kan jag gå med på, men trixa, nja, tveksamt, tillslag, nix, går inte, jonglera, aldrig i livet, funkar bara inte.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem