Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Blinka mera

Blinka mera

Jag åker med bil till och från mitt arbete och har konstaterat att det måste vara helt ute att använda blinkers nu för tiden.
Svänger gör man dock hej vilt både hit och dit förstås men tror tydligen att andra medtrafikanterna är tankeläsare.
Varför då då? Orkar man inte slå på blinkern, är man allmänt
förvirrad och stressad eller kanske bara otroligt nonchalant?
Många pratar förstås i mobilen och har inte mer än två händer - shit oxå!
En extra hand skulle förstås behövas - kan man få en sån med som extra tillbehör till bilen kanske? Något för bilinnovatörerna att klura på.


Antal svar på detta inlägg: 7
Jag skulle tro att folk inte blinkar för att de simpelt nog inte orkar. Så är det i alla fall i stockholm där jag nu bor.

Andra saker som inte är så kul är folk som:

- har vänsterblinkersen påslagen, fast bortglömd då de ligger i höger körfält på landsväg.
- lägger ut blinkersen innan de tittat i backspegeln om det kommer ngn. Resulterar ofta i kraftiga bromsmanövrar från bakomvarande fordon.
- har vänsterblinkersen på undertiden de åker runt i en dubbelfilig rondell. Det signalerar faktiskt för körfältsbyte!! => ingen vågar åka två i bredd då. I en enkelfilig rondell tycker jag det däremot är ett ok beteende.
- inte blinkar alls i rondeller när de kör rakt fram.

Fy skäms!

Ett bra beteende som borde uppmuntras mer är att tacka för underlättad omköring med några vänliga blinkningar med båda blinkersarna. Det blir roligare att åka bil om alla visar uppskattning åt varandra.
Jorak,om jag ska rakt fram i en rondell dvs avfart nummer 2 räknat från min ingång i rondellen, hur ska jag ge tecken då,
rondellen är dubbelfilig och jag ligger i ytterfil ?
lämna bilen hemma bäst så
Annons
I ditt fall Anders ska du nog blinka höger strax innan din avfart rakt fram, man bör alltid blinka när man ska ut ur en rondell men inte in.
I mitt jobb som yrkeschaufför ser man situationer längs vägarna som får en att rysa, särskilt omkörningar i kurvor och backkrön.
Många kör också med hellyset på ända tills dom ligger alldeles i baken och vid omkörning slås hellyset på i och med att omkörningen påbörjas och det bländas rejält i spegeln på dörren, om det beror på att många inte tror att en lastbil kan bländas bakifrån vet jag inte men irriterande är det, nu drar jag inte alla över samma kam för i det stora hela funkar det bra.
"Va' rädd om varann i trafiken"
Om man ska åka rakt fram i en dubbelfilig rondell går det bra att göra på två sätt:

1) Enkla sättet: Kör in i högerfilen (ytterfilen) och blinka höger stax innan andra avfarten och kör sedan ut.

2) Krångliga sättet: Kör in i rondellen och signalera körfältsbyte, dvs blinka vänster, för att sedan åka in i vänster körtält (innerfilen). När du närmar dig andra avfarten blinka höger för att byta körfält till höger körfält för att sedan köra ut.

Situationen kan se lite annorlunda ut beroende på hur många filer som ansluter till rondellen. Ibland kan det vara lämpligt att ha vänster blinkers igång då du ligger i innerfilen för att markera att det är ok för andra bilister att köra in i höger/ytterfilen. Det är alltså inte ok att ligga i ytterfil och okynnes blinka vänster.

Ett annat tips är att om du är i en rondell och ser att en bil är på infart och verkar lite osäker på om du ska åka ur eller inte kan du snabbt ge några vänsterblink för att göra det klart att du tänker stanna i rondellen så att han inte riskterar att köra på dig.
Tack för svar, jag tycker nog ändå att det låter lite overkill att ge tecken när jag ligger i ytterfil, men OK någon i innerfilen kanske är hjälpt av det. Med mitt snart 30åriga kort fick man lära sig att rakt fram i rondell behövs ingen teckengivning, men självklart ska säkerhetsfrämjande rön beaktas!
Jag skulle tro att körskolorna nuförtiden lär ut att man ska ha vänsterblinkers igång hela tiden när man är i en rondell för att öka säkerheten. Det är ju så många som inte blinkar alls men om man har vänsterblinkersen igång är det ju inget tvivel om man är en sån som blinkar eller inte.

Kommuner och landsting har idag insett problemet med tvåfiliga rondeller och jag skulle vilja påstå att man inte bygger sådana längre. Tvåfiliga rondeller har oftast inte högre genomströmning än enkelfiliga just för att folk tycker det är läskigt att åka två i bredd, och det har jag full förståelse för.

Rondellblinkningar har ju varit ett hett ämne för diskussion länge och jag fattar inte varför VV inte satt en standard som ska gälla när man kör i en sån. Någon som har en annan uppfattning om vad som ska gälla i en rondell?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem