Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Linux kontra Windows

Linux kontra Windows

Det tenderar ju att bli en hel del diskussion när Linuxfreakarna ger sig in i debatten ang det odugliga Windows.

Här finns lite läsvärt ang säkerhet mm och man kan väl konstatera att det blev 0-0.

http://www.idg.se/2.1085/1.313670/linux-ar-sakrast-windows-ocksa
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag vet då inget Windowsvirus som biter på Linux i alla fall.
>PerAsk< Väldigt bra info , sen finns det väl dom som blundar för fakta :P

Varför vet jag inte *L*
I östtyskland körde alla Trabant och i Sverige kör alla Windows.

Annons
0-0 är väl okey , du behöver inte ta åt dej Harlekin33 att ni inte vann.

en bra reflektion det där om att det är riktade atacker
då faller även Harlekin33's ide att det skall vara windows virus till allt.
"Ubuntu och flera andra moderna Linuxvarianter har inte heller längre något rootkonto på samma sätt som förr, men på Windowssidan är det fortfarande vanligt att användaren i tid och otid är inloggad som administratör."

Det var väldigt synd att inte artikeln fördjupade sig i just detta då är en så pass viktig del i säkerheten.

---------------

Nja, jag tar inte åt mig. Tycker bara att det är tråkigt med likriktning att bara för att 90% av alla kör Windows så får man knappt nämna nåt annat innan nån ska tjafsa emot på en gång.

Linux är ju inte bara ett annat system, det handlar ju om politik, konkurrens och frihet och mycket annat också.

GNU/Linux ( som det egentligen ska heta) är ju ett idelogi/filosofi och en livsstil också.

Jahapp...nu har en av världens största datortillverkare också gett sig in i debatten:

http://www.idg.se/2.1085/1.326894/dell-ubuntu-ar-sakrare-an-windows


Fast dom kanske ljuger dom också?

EDIT:

Till Ubuntus nackdel måste tiläggas att Canonical börjat släppa halvfärdiga distar tyvärr.

7.10 och 8.04 var helt ok och jag hade gärna sett dom versionerna förbättras men efter det så försvann flgrx och det blev omöjligt att kunna använda Ubuntu på ett vettigt sätt!

I den senaste ver. så går det inte ens att ändra skärmupplösning utan Systemet väljer automatiskt den högsta som skärmen klarar.

Desstom så har dom ändrat minimera/maximera knapparna till vänster sida så det är nästan omöjligt för en Windowsanvändare att vänja om sig.

Och att ATI och NVIDIA fullständigt VÄGRARatt släppa hårdvaruspec. gör ju knappast saken bättre!

Nej! Gör om, gör rätt!
somliga är vänsterhänta och somliga inte, hur man än gör så är i alla fall arslet där bak, men nöjda blir vi aldrig
och blir det för mycket valmöjighet, väljer vi bort oss.
Jo, och inte nog med det.

Eftersom dom FLESTA är för LATA för att försöka påverka grafik/ljudkorts tillverkarna att skriva drivrutiner till Linux eller öppna upp sina hårdvaru spec. så försöker dom trycka in så mycket ofritt skit som möjligt vilket gör saken ÄNNU värre då det i vissa länder strider mot copyright och upphovsrättsregler.

Det ser INTE vackert ut men det fattar ju dom inte!

SÅNT skadar Linux om något!

Dessutom så finns det dom speciellt i Ubuntuforumet som SPAMMAR ner hela forumet med alla andra distar än Ubuntu som EGENTLIGEN forumet handlar om.



NEJ USCH! säger jag bara!
skinka finns det i alla forum.

hårdvarutillverkarna , måste ju ha fritt fram att stödja vem de vill.
det är ju deras marknad.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem