Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Censur eller inte

Censur eller inte

Tydligen helt okey att lägga upp vad f-n som helst på internet. Jag har ett kusinbarn på 11 år som använder sig av en viss communitysida där mestadelen ungdomar håller till. På denna sida kan medlemmar lägga upp korta videoklipp. Dock, har det visat sig, kan man tydligen lägga upp vad som helst. Någon (störd person) har där lagt upp ett klipp där en person torteras. Han är fastbunden och har samtidigt ett tjockt rep runt armen som är kopplat till en häst. Hästen skenar iväg och sliter av armen på mannen samtidigt som man ser plågan i mannens ansikte. Detta klipp har satt svåra sår inom min släkting med mardrömmar och allmän oro om dagarna.
Jag har tills nu varit tveksam till att censurera. Det finns verkliget inte ett uns av logik till att nåt sånt ska behöva visas anser jag. Usch!!
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag såg ett annat fruktansvärt klipp som inte skall nämnas.

Alltså...dom som lägger upp såna klipp är VÄLDIGT störda (människor).

Observera paranteserna!

Nåt slags filter borde ju kanske finnas för dom grövsta sakerna.

Men egentligen så kan man ju också ställa sig frågan:

Är det internet eller (människorna) som borde cencureras!?

Dom sjuka (människorna) finns ju där oavsett internet eller ej. Internet ger dom bara möjligheten att "dela" med sig av sina sjuka sidor.
Finns det ingen "rapportera" knapp där det är upplagt så att någon moderator får upp ögonen lite snabbare?

Det föder ju nya galenskaper bland våra unga
Annons
Patrikke:

På dom "flesta" seriösa comunitys så "brukar" det finnas en ansvarig man kan rapportera vidriga filmklipp till.

Och om det inte görs så bör man ta sig en funderare om man ska vara på såna ställen.

På vissa Antivirusprogram så finns ju nåt som heter parental control som kan spärra sidor som är olämpliga.
För mig är det sjukaste i det hela att sajten väljer att INTE ta bort klippet.
Wacko, visst finns det sjuka människor, men nu drabbar det ju inte dem utan andra.
Snacka om cencur. Det finns inte längre.

Tittade på en TV-film igår. Det var en snubbe som hade stulit 7 miljoner av maffian.

Det skulle han inte ha gjort.

Han blev ju infångad direkt. Dom band honom i en stol. Kokade en 10
liters kastrull med vatten. Sedan doppade dom ner hans fötter i detta kokande
vatten. 3 gånger. Men han höll tyst med var han gömt stålarna.

Jag är luttrad. Minst sagt. Men jag fick nästan en chock.
Men det är det dom vill. Chocka oss pensionärer.

Jag tror kanalen hette Showtime. Där finns ingen cencur.
Han t.o.m hann med att älska med sin flickvän.

Med brännskadade fötter till 79 %. Det är bra gjort.

Speedball!!

Jag var nog lite otydlig men vad jag menar är att det finns många människor som skulle varit inlåsta och fått vård för oavsett Internet eller ej är dom fortfarande "sjuka".
Det är också precis som du säger att det drabbar andra människor då sjuklingarna ju njuter av det....

Det värsta med såna videoklipp är att det uppmuntrar andra unga människor att gör ännu sjukare filmer , det har ju blivit en tävling hos många vem har värsta videon .

Jag tror att många inte tänker på vilken skada dom gör och just hur sjukt det är utan tror att dom är jätte tuffa .

Det finns tyvärr sajter som inte tar bort knäppa videos just med ursäkten om att vi lever i ett fritt land *suck* det här är nog här för att stanna:(
Internet i sig är inte farligt utan det är människorna bakom skärmen/tangentbordet som är farliga. Men så är det ju med allting!

En bil är inte farlig i sig men sätter man en vettvilling bakom ratten kan allt hända!

SBS fick helt plötsligt en allvarligare innebörd!
Harlekin33
En bil kan visst vara farlig, den kallas trafikfarlig.
Men jag förstår diskussionen. Det är inte lätt med internet och om det ginge att genomföra så skulle jag också vilja ha något slags filter.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem