Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Paddor eller grodor

Paddor eller grodor

Hej vi har nu haft dessa Paddor i vår källartrapp i 10år nu, de kommer upp på våren och kryper ned i avloppet till vintern.
Detta blev en ritual varje år, sedan vi skilde dagvatten och spillvatten åt.
Men vad livnär de sig på?? och vilken art är det. är de fridlysta.
de sitter hela dagarna uppemot 8st och kommer ingen vart. om de inte kryper ned i avloppet igen.

[www.internetstart.se/bildgalleri/pics/03842.JPG]

är det någon ISare som har kännedom om grodor/paddor och kan ge lite mer upplysningar
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vanlig_groda

Jag borde veta
Vi har också sådana i vår källartrapp. Hur får man dem att inte trivas där? Finns det kanske något medel man kan tvätta golv/väggar med som gör att de väljer att bosätta sig på något annat ställe, till exempel hos grannen?

Det vore trevligt om man kan ha öppet dörren till tvättstugan ibland utan att riskera att de där kräken (förlåt, djuren) tar sig in i huset...
Då är det en groda om jag fattar det rätt.
och att de är fridlysta,
det gör det ju lite marigare, vi skulle nämligen vilja göra rent trappen från grönalger och mossa. med det går ju knappast då med kemikalier.
Annons
Göcke: Bär iväg dem med en spade så det inte finns kvar några grodor i trappen. Sedan tvättar du så är det upp till grodorna om de vill komma tillbaks...
Ska man vara petnoga när det gäller fridlysta djur så får man inte flytta på dom, eller ens röra dom över huvud taget enligt Naturvårdsverket..
Enda undantaget är huggormen, som man får flytta på då den kan utgöra en liten fara om den befinner sig på ens tomt t.ex.

Göcke får helt enkelt söka tillstånd hos Länsstyrelsen om han vill flytta på sina små grodor..
Detta måste väl ändå vara ett ämne leiake har en hel del kännedom om, eller?
Vad jag förstår av antalet så får jag nog flytta många om jag skall börja flytta dem, och vad händer med dem som man inte ser, tydligen så är ett dagvatten avlopp en hemstad för just denna typ av grodor. eftersom vi inte hade dem innan vi delade vattenavloppen. Förmodligen stryker de med av de kemikalier som vi använder till disk och tvätt.

Får förmodligen täppa för avloppet och sandblästra trappen.
det är det tips som kanske ligger mest rätt till.
eller finns det andra smarta ideer
Ok, visste inte att det inte är ok att flytta på dem...
Man skulle få ett smart tips som gör att de själva väljer att flytta på sig...

Jag hörde en historia om någon som ville bygga ut sitt hus och inreda vinden eller något sådant. Problemet var att vinden var full med fladdermöss och dessa gjorde att han inte fick tillstånd att inreda vinden.
Huset brann tydligen ner...
Grodor trivs även i vanliga avloppet, inte bara dagvattnet.
Fast de kanske väljer dagvattenavloppet om de har möjlighet att välja bara för att det säker är mer matnyttigt för dem där
Vet inte hur petig man ska vara med det här med fridlysning. Jag har en damm full med vanlig groda. Runt dammen, min tomt, så är det stora klippta grönytor, under högsommaren så är gräsmattorna fulla av grodor och vid klippning så blir det rena slakten av hundratals. teoretiskt så skall jag troligen inte få klippa gräsmattan, men jag har själv anlagt dammen och därmed fixat så att det finns grodor. Så jag har inte dåligt samvete.

I morse när jag kom ut på trappan så låg det en huggorm o sola sig där. Den är jag rädd om för det var många år sedan jag såg orm här.

Man får väl tänka själv lite och anpassa sig till lokala förhållande vad det gäller en art även om den skulle vara fridlyst.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem