Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Kirurgi

Kirurgi

En kvinnlig kirurg skall omplaceras.

Hoppas hon inte kommer till Göteborg med omnejd. Hon kan stanna i Norrland.

Man kan kolla upp sin kirurg när man har brutit benet. Det är bara att ringa
HSAN. Jo.jo!
- Hon har fem anmärkningar.
- Då vill jag inte opereras av henne.
- Jag vill ha en utan anmärkningar.
- Då får ni vänta i flera år.
- Jag tar henne i så fall. Man är ju "gambler".

Det låter så lätt när myndigheterna uttalar sig.

Men det funkar inte i realiteten. Man är helt utlämnad.

"Känner du ändå en viss osäkerhet så kan du ringa till HSAN (Hälsa och Sjukvårdens Ansvarsnämnd) och fråga om läkaren har många anmälningar eller har blivit fälld för felbehandling. Registren är offentliga och du behöver inte uppge ditt namn för att kolla upp din kirurg.
Adress och telefonnummer: Box 3539, 103 69 Stockholm, 08-786 99 00.
HSAN ger inte ekonomisk ersättning för felbehandlingar eller skador. Däremot utdömer HSAN disciplinära påföljder och kan dra in legitimationer.
Om en patient blivit felbehandlad får den som felat antingen en erinran eller en varning. En erinran är mindre allvarlig än en varning. De här påföljderna registreras i ett offentligt register hos HSAN och går också vidare till Socialstyrelsen. Får en person flera påföljder kan hans/hennes legitimation dras in."
Antal svar på detta inlägg: 5
Legitimationen kan dras in. Ja, men tyvärr så görs det alltför sällan. Läkarkåren verkar vara helig och orörbar. Det finns läkare som har varning på varning och som fortfarande arbetar som läkare. Jag hoppas att ni kommer ihåg Uppdrag Granskning för något år sedan. Den läkaren är väl fortfarande aktiv trots att han hade förfalskat sina meriter och rekommendationsbrev. Nej Socialstyrelsen och HSAN ger jag inte fem öre för. Dom verkar finnas där för läkarnas bästa - inte för patienternas bästa.
Jag tror mörke talet är stort vad det gäller kirurgi det är nog inte alltid lätt att koppla symptom till en operation man gjort för några månader sen så vida det inte är nåt väldigt markant .

Sen är det just det att det är så svärt ibland att göra sig hörd inom sjukvården *suck* ibland funkar ingeting nånstans :(
Man måste ju vara frisk för att orka ifrågasätta sjukvården, och då har man ju inget där att göra.
Taskigt läge.
Annons
Just precis Patrikke ! det är moment 22 :(
Som med så mycket annat, Bea:(

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem