Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Ingen anslutning

Ingen anslutning

Hej på er alla runt om i sommarSverige!

Har problem med min stationära dator,Windows XP Home (5-6 år gammal).

Kommer inte ut på nätet med den,har testat att byta nätverkskabel men det hjälpte inte alls och det hjälper inte att reparera anslutningen heller.

När jag går in på status för anslutning till lokalt nätverk och sen på egenskaper och allmänt så står det: den här anslutningen använder följande objekt och allt är ibockad men där det står SAP (Service Advertising Protocol) så är själva rutan gråmarkerad och även ikryssad så jag utgår att det är där felet ligger så då undrar jag..vad används SAP till,alltså vilken funktion har den?..är det nåt som jag kan fixa till själv eller måste datorn lämnas in?

Sist jag använde den datorn var på midsommaraftonen när jag brände en skiva och sen dess så är det fel på den ..älskar min stationära dator

Själva routern kan det inte vara nåt fel på eftersom pojken kommer ut på nätet så det är ju nåt i själva datorn men vad???

Hoppas på svar från nån vänlig själ.

Och sen så vill jag passa på att säga för gratulationen på min 50-årsdag som infaller just idag
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Grattis Olivia60

Tyvärr så har jag ingen lösning på ditt problem men det finns många kloka hjärnor här som kan hjälpa dig
Det här är vad jag hittade om SAP men inget jag blir klok av .

http://en.wikipedia.org/wiki/Service_Advertising_Protocol
du behöver endast dessa förbockade som anslutningar i nätverket

client for microsoft network
file and printer sharing for microsoft networks
internetprotokol (TCP/IP)

och under
internetprotokol (TCP/IP)
skall det vara endera
erhåll Ipadress automatiskt
eller
så skall du ha fasta värden , men det är inte nödvändigt
Annons
Göcke...nu verkar jag vara ansluten men men kommer inte ut på nätet och när jag försöka logga in på msn så får jag ett felmeddelande och jag kör felsök så får jag meddelandet att min gateway verkar vara offline..vad gör jag då?
kommer du inte ut på nätet kan du inte logga in på msn eller surfa via IE eller FF osv.

det enklaste är att kolla vilken ipadress du erhåller via din router
den bör/skall börja med 192.168.x.x

starta om routern/gatewayen
Jag vet att jag inte kan logga in på msn om jag inte kommer ut på nätet men det är det bästa sättet för mig att få veta att jag inte har nån uppkoppling för då kan jag göra en felsök *ler*

Nä jag fixar inte detta..har startat om routern men det händer ingenting..jag har väl nån i bekantskapskretsen som är bra på datorer så jag får fråga han,så kanske han kan hjälpa mig...får använda den bärbara fast jag inte gillar den men får slåss med den ett tag..

Brukar klara av det mesta men nu vill jag bara spy på den stationära

Men tack iaf Göcke.
tålamod är tydligen inte din bästa sida

och det är ju ingen idee att försöka hjälpa dig in i rätt fåra ,
när det går timmar mellan varven.
du hinner ju glömma vad du gör. eller har gjort.
och feedbacken om vilken ipadress du fick lämnade du inte heller

så det är nog rätt att du lämna över till en lokal förmåga.
Göcke!
Ingen ska komma och beskylla mig för att inte ha tålamod men i måndags när jag skrev så var jag trött och anledningen till att det gick timmar innan jag ens var in igen berodde på att jag fyllde 50 år och hade lite att göra mellan varven..och på tal om tålamod så satt jag en hel julhelg och donade med min bärbara för att få den trådlös och skam den som ger sig,jag fixade det men som sagt så tog det en hel julhelg.

Nåja..jag fick en ip-adress som började med 169.254 och det är ingen adress man ska ha för då har inte datorn fått nån ip-adress tilldelad..köpte en datortidning igår om just nätverk så jag satt och läste det och fick tips om hur man skulle/kunde göra (en bra tidning iofs men den kostade 139,00 såg jag när jag kom hem,ska ta med mig glasögonen nästa gång )

Nåväl..jag anade att det var fel på nätverkskortet så jag for in till stan idag och köpte ett nytt och bytte nätverkskortet och sen i med alla kablar till datorn och se på f-n,det funkar så nu sitter jag på den stationära igen

Känner mig rätt så nöjd med att jag fixade det så därför så har jag belönat mig själv med en varm öl

Olivia60 . vad bra att du fixade det till slut.
det är ju huvudsaken. att du fick en extra utgift var ju tråkigt.

men tidningen kan ju ha gett dig mer information, som du sen kan förmedla.
till andra som har problem. eller ha nytta av själv.
En utgift på en hundring var inte så farligt tycker jag..har så mycket pengar ,trodde ju att dom skulle vara dyrare än så och det var då billigare än att lämna in datorn..och sen så lär man så länge man lever

Faktiskt en bra tidning och den passade så bra just nu också och där stod det mesta om vilka problem man kan ha och hur man åtgärdar det..det fanns en typ av scheman där man startar på en ruta och så svarar man ja eller nej och så går man vidare,om du förstår hur jag menar och då kom jag till en ruta där det stod att det måste vara nätverkskortet och det stämde tydligen och jag behövde inte gå så många steg heller men jag anade redan på midsommardagen att det kunde vara nätverkskortet.

Önskar alla en fortsatt bra sommar..fast vädret kunde ha varit bättre..regn här i Luleå just nu.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem