Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Internal error

Internal error

Dator Acer Aspire A110
Linpus Linux Lite V1.0.11.E
med Firefox

Hej, nu är jag tillbaka och behöver hjälp. Jag har försökt att läsa forumen på nätet men eftersom expertisen saknas hos mig så förstår jag inte vad dom menar.

Jag får meddelande: Failed to initialize HAL! när jag startar datorn.

Finns det något jag kan göra eller är det endast skrotning av datorn som gäller?
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

HAL="Hardware Abstraction Layer" = den mjukvara som håller i ordning på vilken hårdvara du kör i datorn.
av någon anledning så kan datorn inte finna den filen/mjukvaran.

möjligen så är filsystemet korrupt (hårdisk fel ?)
eller så är databasen korrupt

har du ryckt någon usbenhet eller annan hårdvara på fel sätt eller har du brytit strömmen innan datorn avslutat osv.
eller har du gjort en uppgradering av något!
gissa kan vi göra
Usbenhet eller annan hårdvara har jag inte rört (undviker sånt).
Brutit strömmen innan datorn har avslutat har jag inte gjort. Det kunde ju ha hänt vid strömavbrott men det har vi inte haft något på ett tag. Datorn har hängt sig ett antal gånger och då har jag varit tvungen att stänga av den via ON knappen eftersom det inte fungerat att avsluta med att använda "shutdown". Jag har ju som sagt uppgraderat Flash Player men det var väl ett par månader sedan. Borde inte problemet dykt upp med en gång i så fall? Datorn kostade endast 2.200 kronor så det är inte någon panik. I och för sig så är den bara 1½ år gammal. Idag går det att få tag i en ny liten surfdator för 2.000 kronor med Windows 7.
den hårda vägen att kolla hårdvaran är ju att göra en recovery på installationen.
Annons
Nu måste jag hitta en handbok. Jag har ingen aning hur jag gör en recovery på datorn. Tack i alla fall. Ha en bra sommar.
Benita!

Jag kommer ihåg dig min sköna.

Du kan fixa detta. Man tar hem Ubuntu på en USB-sticka från en annan dator.

Sedan skall du in i felsäkert läge på din Acer och få den att ladda hem från
USB.

Det låter hopplöst. Men jag tror du fixar det.
Benita!!

Om du vill göra en fabriksåterställning så starta

om datorn, håll nere Alt tangenten och F10

under uppstarten, markera önskat alternativ...

om man nu är inne på en recovery , varför inte testa före om man kan ta bort
den fil som håller värdena. under förutsättning att man kan starta datorn i ett lägre läge.

1) Gå till kommandoraden.
Du kan göra detta genom att hålla ned Alt-tangenten och sedan trycka på F2.
När du har fått ett fönster som säger "Kör program",
skriv "xterm" (utan citationstecken). Tryck [Enter]

2) Om du aldrig har ställt in ditt root-lösenord innan, skriv "sudo su -", återigen utan citationstecken.
Om du redan har loggat in som root innan och har satt ett lösenord för root,
bli root genom att skriva "su" (utan citationstecken) och ange ditt root-lösenord.

3) Skriv detta kommando:
"cd /etc" (utan citattecken) tryck sedan [Enter]
.
4) Skriv sedan detta kommando:
"ls -al mt* " (Återigen, inga citationstecken) [Enter]
Det kommer att finnas ett fåtal filer, din mtab är en av dem.

5) Ta bort alla dessa filer: skriv detta kommando:
"rm -rf mt*" (återigen utan citationstecken) [Enter]

6) Starta om datorn.
Xyz. Hur mycket jag än trycker på Alt + F10 så kommer jag till skrivbordet på datorn. Jag får kramp i fingrarna. Jag skulle gärna göra en recovery för jag har inte sparat något speciellt som

Göcke. Jag har provat dina kommandon. När jag skrivit in kommando enligt punkt 4 så får jag till svar
-rw-r--r-- 1 root root 118 2010-07-02 19:57 mtab
inget mer. Efter omstart så kommer meddelandet Internal error - failed to initialize HAL!.
Datorn får väl lämnas till återvinning.
Jag är väldigt glad att det finns personer som ställer upp med sin tid och hjälp.
Om det inte finns något mer så tackar jag så mycket. Kanske jag återkommer en vacker, regning eller "snöig" dag.
Jag följer era forum nästan alla dagar.
Benita , har du en recovery dvd?? till acer datorn.
Nej, tyvärr så tänkte jag inte på det den dagen jag köpte datorn. Som du förstår så är jag inte någon expert på datorer även om jag använder dessa varje dag. På jobbet finns det datasupport. Hemma finns det ingen.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem