Lördag 21 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Jordgubbar

Jordgubbar

Lite konstigt namn. Minst sagt.

Tänk på våra invandrare som kommer hit. Dom fattar ju inte nå`t.

Röda bär hade dom fattat direkt. Men jordgubbar.

Men icke förty så har jag tryckt i mig några just nu.
Dom är stora som meloner. Jag kan inte äta en jordgubbe rakt av.
Jag får ta den i tre bett.

Gubbarna är från Sjöbo. Där gillar dom inte invandrare.
Men dom har goda och snälla jordgubbar. Konstigt!

http://www.eriksgarden.nu/gem/
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: «1 2

JonahHex! Om du visste hur mycket det betyder för mej att kunna sitta här. Min kropp är söndervärkt och inga tabletter hjälper. Inte ens morfinliknande preparat. Nästa steg är ren morfin och det vore ju ingen höjdare att bli narkoman. Få komma till en smärtklinik är inte det lättaste. Ensam är jag inte om jag inte vill. Vissa perioder har jag inte något val eftersom jag nästan inte kan stå på benen. Mina kompisar är väldigt förstående tack o lov.
bambi!

Jag tycker oxå att det är bra med dator och Forum.

Då känner man sig inte så ensam. Ärligt talat!

Du har värk i hela kroppen påstår du. Men tydligen inte i fingrarna.
För du kan hantera ett tangentbord. Ibland skriver du 5 inlägg på
27 sekunder.

leiake. Ha, ha. Fingrarna är inget undantag. Lite måste man plåga sej. Det är ju samma som- vill man vara fin får man lida pin-. Vad som menas med det minns jag inte just nu. Korsord kan jag inte syssla med nu tyvärr. Pennan flyger bara iväg. Då ska du se också när jag äter ibland och besticken flyger. Mat överallt runt omkring mej. Jag har gått flera maskinskrivningskurser i min ungdom så det sitter i ryggmärgen. Men så snabb som 5 inlägg på 27 sekunder lär jag aldrig uppnå.
Annons
bambi!
Trots mina ålderkrämpor, när jag läser Ditt inlägg, känner jag mig verkligen privilegierad.

Vi är så långt ifrån jordgubbar vi kan komma.

Jag startar en ny tråd.

" Ensam är stark"

Då får vi se om detta ordspråk är sant. Jag tvivlar.
Men det kanske väcker debatt.
Ozzy. Antagligen är du som en pigg 25-åring. Men min humor och mitt humör är det inget fel på. Sitter inte och tycker synd om mej själv. Visst kan jag vara deppig ibland men försöker att komma igen väldigt snabbt. Det är ju inte någon annans fel att jag är som jag är.
leiake. Bra tråd. Det är ju en av dom största myterna att ensam är stark. OK om man väljer det själv men dom flesta gör ju inte det. Visst måste en del ta sej i kragen och kanske försöka vara lite mer aktiva själva men det är lättare sagt än gjort många gånger. Många äldre har ju blivit ensam p g a dödsfall. Den traumatiska händelse är ruskigt svår att ta sej ur för en del. Många har ju inte barn eller barnbarn m m heller som har tid i dagens stressiga värld. Rörelsehinder är ju också ett problem för en stor del på äldre dagar. Yngre har ju ofta det här med dåligt självförtroende. Kanske inga syskon o s v. Känner sej allmänt utanför. Vill jobba i stället för att plugga. Ensamheten kan ju slå på så olika sätt i vilken ålder man än befinner sej i.
Jordgubbar är ju också invandrare. Tala om det för Sjöbo...
ahg!

Du har rätt igen. Jordgubbar är invandrare som träffades och blev så goda
vänner.

"Den moderna jordgubben är en korsning mellan sydamerikanska jättesmultron (F. chiloensis) och nordamerikanska scharlakanssmultron (F. virginiana), som senare korsades med europeiska parksmultron (F. moschata). De första jordgubbarna odlades fram i Frankrike under 1700-talet och introducerades i Sverige under senare hälften av 1700-talet."

Man får sig en tankeställare. Minst sagt!

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem