Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Krigsminnen

Krigsminnen

Hejsan , rubriken kanske avskräcker.
Men tanken är att jag skall få hjälp av er på Forumet att lokalisera denna begravningsplatts,
Det jag med säkerhet vet är att den är tagen av en krigsplacerad uppe i Boden/Kiruna/treriksröset och att denna bilden fans med i personens gamla kort från den tiden, ca 1940-1943

Frågorna är.
Var låg den.
Finns den kvar.
eller är det något minnesmärke i stället.

[ www.internetstart.se/bildgalleri/pics/03894.jpg ]

vh göcke
Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: «1 2 3

PonGot!

Du är för Goo!

Problemet är ju löst av den jag trodde på minst. Vår bonde.

Men det var en trevlig grej. Jag älskar att söka efter tokigheter på
Google. Ju tokigare desto bättre.

Google är nog det "fiffigaste" jag har upplevt i mitt liv.

PonGot! du har så rätt så!

men nu hade vi ju en som hade kontakterna däruppe.
som fixade det
En historia berättat från mamma , det är svårt att få dessa fäbodkullor (de som finns kvar, att berätta) om minnen från krigs åren, då börjar vi då :
(obs!! datum på händelser är jag dålig på så hav tröst)

Detta hände vid tiden då bombningarna i Nybergsund och Elverum i Norge började som enligt Wikipedia började 11 April 1940 (bild finns här på minnes sten: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Nybergsund_bauta_1.jpg ) Ja antar att detta hände i MAj månad eller i början av juni månad , mamma och några till kullor på fäboden var ute en varm dag och vallade djuren i skogen , då plötsligt hörde de ett kraftigt muller eller hård smäll i väster , men sa mamma är det åska på gång nu !! det är ju inte mörkt på himlen, ok vi lämnar djuren i skogen och går hem till vallen och äter frukost .
Sagt å gjort de återvänder till vallen ,återigen så hör de en explosion kraftig smäll , nej sa mamma detta är någe konstigt , de skyndade sig hem ,slog på radion ,där de fick nyheten att tyskarna hade börjat bomba Nybergssund och Elverum i Norge , men enligt en säker källa så hade alla familjer med fäbodar under våren fått order på att lämna gårdarna för att bege sig till fäbodarna och vara där typ som en säkerhet , för byarna skulle vara evakuerade i fall det skulle hända nått
Ja det var en liten berättelse , senare under sommarens slåtter så såg de tyska bombplan som flög över Lima mot Norge på flera ställen , även västerut vid andra ställen så såg de tyska bomplan . obs!! det stämmer att djuren å folket ick skynda sig upp på fäbodarna i April månads slut

det var allt för denna gång / Peter

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem