Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Ålderstecken

Ålderstecken

När folk tror att de är gamla så kan de plötsligt, om rätt tillfällighet dyker upp, bli unga på nytt, kanske för att imponera?

http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/03901.jpg

Detta foto är taget i närheten av Sävedalen antar jag.
Antal svar på detta inlägg: 71
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 Nästa »

Jo Bambi "egängkligen" eller vad det är folk säger nu för tiden får det att krypa i kroppen på mig. Å så alla de där som inte kan säga "R". Nu menar jag inte vanlig prydlig skånska, utan de som säger "J" istället för "R", eller t.o.m. "G"!!! Jag vet inte om dessa pratar dialekt. Personligen så tror jag att de helt enkelt aldrig lärt sig prata rent för de slarvar till språket något rent kusligt. Leker hela havet stormar men alla mjuka vokaler och slänger in skorningar där det fan inte finns några "R"! Barn kan t.ex, bli bran o.s.v.
Det konstiga är att jag tycker det där slarvspråket blivit vanligare och vanligare. Fler och fler på radion har det där vidriga uttalsproblemet. I Riksdagen så har Moderaterna några goda representanter för ofoget, men det är ju kanske bara jag som börjar bli gammal....
Kriklund! Vet inte vad jag ska svara.

Du satte mej verkligen på pottan.

Gillar du inte slang och "Rinkebysvenska"



Jag har ju haft det här omkring mej så länge jag minns nästan.

Det kan störa mej ibland också, så jag försöker att vårda mitt språk
Kriklund! Jag läser dit inlägg om och om igen.

Fattar mindre än noll.

Först trodde jag att du var språkprofessor, men icke.

Det gör mej ännu mer förvirrad.

I slutändan så hoppas jag bara att du är en pigg och alert kille som har mycket mer innanför pannbenet än jag.

Det handlar ju om ålderstecken.
Annons
Jag har nog överhuvudtaget ganska svårt för folk som överdriver sina dialekter. Jag tycker mig ofta märka sådant hos t.ex. "Rinkebysvenskan". Folk som är osäkra lägger sig gärna till med en överdriven dialekt, och olika manér. När man inte tycker att man duger som man är så försöker man krypa bakom en mask o.s.v. och det är väl aldrig kul med osäkra människor, men det var nog inte riktigt det jag skrev om. Det jag skrev om var ju folk som inte ens kan uttala sina egna namn. Ta t.ex. Husmajk Pjäjsson...
Den här trådens inlägg är ett typexempel på ålderstecken
Kriklund! Du kallar väl inte "Rinkebysvenskan" för dialekt?

När man inte tycker att man duger så försöker man krypa bakom en mask. Det håller jag absolut med om.

Eventuellt så kan ju "Rinkebysvenskan" gömma sej där bakom.

Själv uttalar jag mitt namn väldigt tydligt.

Ändå får jag upprepa det om och om igen.

Förnamnet kan stavas på 2 olika sätt.

Efternamnet är jag ensam om i det här landet.

rutan! Absolut.

Hur ung är du själv?

Jag bara undrar eftersom du läser den.
Nu tror jag eventuellt att några försvann för att forska lite närmare efter mitt senaste inlägg..

Tro på det den som vill.
Jag gick en gång i Kungsträdgården och hörde då någon som gick bakom mig och bröt något helt förskräckligt på vad man kallar Rinkebysvenska, "Hanba, jabba serriöööst assä gussi blaaa blaaa", Stackars kille tänkte jag. Den invandraren kommer aldrig få ett jobb om han inte lär sig prata ordentligt. Till slut blev jag rent av irriterad på hans överspännda sätt att prata, så jag vände mig om för att se vad det var för en överdriven och tillgjord typ. Där gick det en liten blåögd lintått så nog är Rinkebysvenskan en typ av dialekt...
Kriklund! Så är det.

Själv söker jag ofta kontakt med äldre. Men tyvärr så blir ju många skrämda.

Jag förstår ju dom så väl. Men det är ledsamt.

Hemskt att det ska vara så..

Jag har stor respekt för äldre. Deras kunskap kan ju ge mej mycket.

Eller bara att lyssna på hur deras liv varit.

Det är många gånger bättre än att läsa en bok.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem