Lördag 4 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Stubbar

Stubbar

Finns det något kemiskt medel som fräter bort stubbar? Var får man tag på medlet?
Antal svar på detta inlägg: 33
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

voila , jag hittade dem , men se upp för priset det är två olika förpakningar
[www.jula.se/ecopluggar-med-roundup-137181} ..
De plugggar Göcke ger exempel på, tar inte bort stubben, men det förhindrar att rotskott bildas. Från en lövträdsstubbe blir det skott med minst en per cm² så på våren ser det ut som en nåldyna.
10 pak 79:- inte så farligt om det funkar...
Annons
Ja, tar den inte bort stubben, utan bara förhindrar rotskott, så är det ju inte den.......
Kanske inte finns något då, för hade det funnits, hade det säkert varit lätt att hitta...
den förhindrar sidoskott , och bryter ned stubben fortare, men några underverk finns inte , då får ni ta till dynamit
Med en sådan här får man bort stubben
http://korta.nu/5377
Hur grova är dina stubbar?
det här hittade jag på Flashback. Har ingen aning om det funkar
------------------------------------------------

Om du inte har bråttom så skaffar du lite kaliumnitrat. Sedan borrar du några stöddiga hål i stubben, och häller på ca 1kg kaliumnitrat. Detta får hela stubben att ruttna bort, mycket fortare än om du skulle låta naturen ha sin gång.

Googla Stump remover så hittar du amerikanska produkter och arbetsbeskrivningar. De innehåller endast rent kaliumnitrat. (Och det kan du köpa i akvariebutiker online, eller i 20kg säck på Granngården, under gödselnamnet Krista K+ )
__________________
Enklast att kontakta Farmatjänst, fråga vad de tar för stubbfräsning. Eller jobba i anletets svett med att gräva mellan rötter med en planteringsspade å sen såga varje rot, för att till sist kunna lyfta upp stubben. Fylla igen hålet å så gräs.
Göcke föreslog något enkelt, men prata med grannar först och sätt skivor för fönster. Dundermedel är Dynamit, enklaste jobbet.
Tack PerAsk; Jag ska prova Kaliumnitrat/Krista K+ Stubbarana varierar i grovlek, men ca 5 dm i diameter....

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem