Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Högskolestudent med uppsatsångest?

Högskolestudent med uppsatsångest?

hej

jag gör en undersökning på:

http://www.randomitem.com/

om intresset för att få hjälp med uppsatsskrivande.

jag vore tacksam om du som är högskolestudent ville gå in och svara på frågorna, det tar ca 20 sekunder.

mvh PerOla
Antal svar på detta inlägg: 4
Hmm fattar inte riktigt varför de 3 första alternativen är med?

Känns som de är ganska naturliga steg i ens eget arbete, förhoppningsvis gör man något som man vill vara stolt över och som man har gjort själv. Själva uppsats skrivandet är ju en del av din utveckling inom högskole och universitetsvärlden. Om nån annan skulle leta upp litteratur och dylikt skulle ju uppsatsen till stora delar färgas av deras insatser och inte din egen kunskap samt intresse.

I övrigt har du ju alltid en handledare vid din sida som besitter kunskaper kring de tre förstnämnda områdena. Med det säger jag inte att denna kan allt, utan du måste ju själv vara mån om att utforma din uppsats enligt egna tankar och självklart enligt god vetenskaplig standard.

Det sista alternativet tycker jag däremot är bra, språkgranskning kan man aldrig få för mycket av, både vad gäller granskning av svenska samt engelska texter.

Sitter själv och skriver en 20 p uppsats just nu och tycker det skulle kännas konstigt om jag inte bidragit med i stort sett allt till den själv.
Den uppsats jag skriver är på engelska, och jag känner själv att det flyter på ganska bra. Det som är nackdelen är att man inte har lika brett språk, vissa nyanser som man kan skriva på svenska kanske inte kommer fram lika tydligt i engelskan.
En annan sak jag kom och tänka på var en kompis som undersökte vad det skulle kosta att översätta en uppsats på ungefär 50 sidor från svenska till engelska hos en professionell översättare.

Om jag inte minns helt fel fick han 2 olika bud, antingen kunde han välja att betala per översatt ord eller för hela verket som en helhet. Översättaren rekomenderade det sista vilket handlade om att han tog betalt per timme, och han uppskattade att det tog 1 timme att översätta en sida. Timpriset var någonstans mellan 550-600 kr bilket renderade i ett slutligt pris på 30 000:-

Polaren tackade för sig, bockade och neg och bestämde sig för att skriva den själv på engelska =D
Pluggar själv på universitet och funderar lite på vissa saker.

Varför betala för något man har gratis på universitetet med sina handledare/lärare. Utbildade med över 200p och utbildade på att hjälpa de studerande med alla dessa frågor. Dessutom får man ju personlig hjälp och kan bolla ideér med dem vilket de är där för. De jobbar inte emot studenterna de jobbar med dem...
Annons
Om du har en handledare som är utbildad för att hjälpa studenter, och som skriver disposition åt dig, letar litteratur, kommer med konkreta råd för hur du får bäst resultat, och slutligen detaljgranskar din uppsats innan du lämnar in den är det bara att gratulera.

Min erfarenhet är att sådana handledare är mycket sällsynta, särskilt i fallet med kortare uppsatser.

Många studenter avskyr att skriva uppsats. www.uppsatsakuten.se finns till för dem. Uppsatsakuten jobbar med och för studenterna, inte emot dem.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem