Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Hårddisken plöttsligt död

Hårddisken plöttsligt död

Hej , har under några månader råkat på att Hårddiskar plöttsligt dör. innan de ens är 2år gamla. och knappt har användts.

Tänkte höra om ni , har råkat ut för samma sak och vad ni gör med dem?
Kastar ni dem eller blir de hyllvärmare.?

själv råkade jag ut för det på några barracuda diskar typ 7200 1TB
men vad jag förstår så finns det flera varianter i samma familj mikrokoder
som beter sig på samma sätt, även Maxtor DiamondMax22

endera startar de upp med 0Mb i utrymme eller så syns de inte i datorn eller som usbdisk.
det här är ju riktigt tråkigt om man aldeles nyligen har lagt in sina foton på den.
och sen så är de helt döda diskarna.
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: «1 2

i mina fall så var det två interna 3,5" diskar som rasade innan garrantitiden var till ände. och tillråga på allt så hade de inte varit i drifft mer än ett antal timmar
diskarna kan ha suttit internt eller externt det kvittar vilket

det har nämligen visat sig att vissa diskar stendör utan vidare för användaren
orsaken är att de hamnar i ett säkerhetsläge som ingen vanlig kan öppna upp
och av detta så visar det sig att många har sänt dem i retur i garrantibyte
i tron att data som låg på disken inte gick att rädda.
Detta är fel. och ren skär taskighet från leverantörernas sida.
i stället för att rädda datat eller rent av resetta hårddisken , så har kunden
fått en utbytes disk men förlorat datat.

Detta är orsaken till min undran. är det många som har fått diskar att dö på detta sättet och fått dem utbytta bara sisådär. eller ligger de som damsamlare
för att de inte fått rätt till garranti på dem.
Jag har en ynka 40 Gb som fungerar internat men inte externt !! Kan tydligen ha betydelse?

Bytte skiva på en HD för ca 20 år sedan utan lyckat resultat. Enligt då gällande rykten skulle det gå. Jag hade inget att förlora då heller. Sedan dess sparar jag allt på CD-DvD vilket inte tillför ett uns i frågan.
Nog borde man kräva att sparade data skall finnas på garanti returen.
Jag är en sån där som "samlar" på döda HD, har c.a 10 HD som samlar damm
2 av dem är mina egna och som du påpekar så gick mina med sönder strax innan garantin gick ut en Maxtor 40 GB från Win98-ans tid och en Western Digital 160 GB som jag skrotade för 1 år sedan. Dom la bara av helt plötsligt.
De andra 8 tillhör släkten (Har precis varit och räknat dem) men som sagt de ligger hos mig och samlar damm nu. 2 av dem har jag lyckats på nån konstig väg få igång och plocka ut det viktigaste innan de la av igen och 2 som inte innehöll viktig data har jag skruvat helt isär för att fingranska "möget"....

Men som sagt de ligger fint i en hörna och samlar damm, har inte velat få nya på garantin på de som det gick på, på grund av just det att de ger ny i utbyte men all data går ju förlorad och nu har man ju ändå chansen att själv mixtra med dem och kanske få igång någon och plocka ut det man vill utan att behöva skicka iväg dem och kanske betala 4000- 10000 KR för att få tillbaka några få bilder eller film

Annons
DedaPera , kul att det finns andra samlare och inte bara jag.
Det finns tydligen 2 benta hamstrar också...
Jag har råkat ut för samma sak med 2 st hårddiskar 1TB. Dom har bara legat ett tag och sedan när man skall använda dom så har dom varit döda. Båda de diskarna var ungefär ett år gamla. Men jag skickade in dom och fick nya. Både hos WD och Samsung. Tror att de flesta har 2 års garanti och några 3 år garanti.Inget snack utan retur nästan omgående. Visserligen med förlorade data men det är inte fel med nya diskar.
Man kan gå in på tillverkarens hemsida och ev skriva in serienumret, så får man besked om garantin gäller och sen sänder man in den till dom och ev erhåller en ny ntillbaka. Tipset fick jag av min datorleverantör och det fungerar på de flesta hårddiskar, dom har för det mesta 1 el 2 års garanti, vissa har 3 år. Har själv gjort det på en Seagate 500 gb. No problemas
Ja att man får en ny HD när man lämnar in den och det är garanti kvar på den är ju inga problem.
Men frågan är ju vart hamnar den "trasiga" HDn, som kanske innehöll "känslig" information någonstans, och hur hanteras de.???

För c.a 4-5 månader sen hade jag "vårstädning" bland mina (såna som jag fick in för att se om det gick att göra något med dem) som helt obrukbara datorer som jag har samlat på mig. Jag körde dem till Soptippen och där har de en bod som allt sådant hamnar men när man tittar lite bland allt skrot så ser man inte många eller bara få Hårdidiskar och då är de sönderslagna med ett hammarslag och man kan nog bara plocka ut skivan i dem och kolla eller söka efter data om man har sådana verktyg och kunskaper.

Vet jag att en HD innehöll "känslig" data (kan vara som personuppgifter deklarationer o.s.v) innan den krascha så inte lämnar jag ifrån den för att få en ny och tror att ingen kommer åt det som finns på den kraschade HDn.

Och till sist så tycker jag om att ha "bra att ha grejer" på en hög som man kanske aldrig mer använder igen utan bara samlar damm....




Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem