Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Rätt eller fel av en hyresägare

Rätt eller fel av en hyresägare

Hejsan. Jag undrar om en hyresägare kan anlita en hyresgäst för att sköta om städning i trappuppgångar och ge denne en sänkning av hyran istället för att anställa denne? Är det något olagligt i detta för hyresägaren och/eller hyresgästen? Skall hyresgästen anmäla det till skatteverket? Fast då blir det kanske trassel för fastighetsägaren? Eller?
Antal svar på detta inlägg: 6
speedball!

Dat är OK! i både hyresrätt och bostadsrätt att få reducerad hyra.

En god vän till mig gick på denna grej. Han fick halverad hyra om han blev
vicevärd i fastigheten som var 6 våningar med 3 lägenheter i varje plan.

Dessutom en trappuppgång med 7000 glödlampor samt en en hiss som
inte "mådde" bra. Lägg till en tvättstuga för 18 lägenheter i källaren med
torktumlare.

Han gör inte om det.

En "tyst kvittning" är inte OK enligt Skattemyndigheten eller Bokföringslagen.
Men jag tror det förekommer speciellt inom bostäder.
Egentligen är det ju fel.

Genom att sänka hyran instället för att ge lön, så går ju skattemyndigheten miste om skatteinkomster..

Jag bryr mig inte personligen, snarare tvärtom.. Jag tror att en av mina grannar får betalt genom sänkt hyra, men å andra sidan så fixar han saker i huset som aldrig skulle bli fixade i tid annars..

Jag vet Grannar i dom andra husen i mitt kvarter som gnäller att sopnedkasten blir fulla m.m. Men dom problemen finns inte i min trappuppgång.. Dessutom alltid skottat m.m. medans dom andra portingångarna är helt igensnöade! Det krävs nästan flera sådana grannar!
Annons
Fajjer!

En undring bara, i dessa sopsorteringstider, har ni fortfarande kvar sopnedkast?

Hos mig har de tagit bort sopnedkastluckan och byggt ett "sorteringshus" på gården, trodde det var lag på det nu.
Det finns något som heter självförvaltning som man kan ha då man bor i bostadsrätt vet ej om det går i hyresrätt. Då kan man lagligt få skattefritt avdrag på månadsavgiften för exempelvis trappstädning. Hur mycket avdrag man får göra beror på antalet medlemar i föreningen men jag kommer inte ihåg hur man räknar ut summan. I den föreningen jag bor i sparar vi ca 100 tusen om året på att några medlemarna städar var sin port, ett avdrag i månadsavgiften får man med ca 380 kr i månaden.
Brinken: Vi har kvar våra sopnedkast.. Dock så fick jag ett brev från Riksbyggen (Min hyresvärd) för ett tag sen att sophanteringen kommer att ske utomhus, i så kallade underjordsbehållare.. Detta är något som kommer att genomföras först i början av 2011, så några månader till kommer jag att få behålla sopnedkastet..

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem