Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Signalstyrka

Signalstyrka

Jag har problem med signalstyrkan på den stationära datorn. Den har visat Låg sen igår kväll. Ingen förändring till idag. På vissa sidor kommer jag inte ut. Jag sitter nu i samma rum med mini PC´n. På den är signalstyrkan Väldigt hög. Hastigheten varierar mellan 36.0 och 48.0 Mbit/s. På den stationära visas hela tiden 36.0. Är det någon som kan säga orsaken till varför signalstyrkan är så låg på stationära datorn och om jag kan göra något? Jag har Tele2 Adsl.
Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Benita , signalstyrka = hur stark din radiosignal är på det trådlösa
hastigheten i MBit/s något helt annat

om vi tar det första så är det den svåraste biten att förklara
men radiovågen är annalog och ser ut i princip som en våg ~ med en topp och en dal om man förenklar det. toppen och dalen i fälstyrka är de starka signalerna osv
och allt däremellan är sämmre eller inget. avståndet mellan topp/dal är en våglängd. flyttar man sig längs denna linje så blir signalen större eller mindre.
men samtidigt som du tar detta på prov så har du hjälp/hinder av omgivningen
ett föremål kan fungera som en extra hjälp att fånga in radiovågorna , och det kan vara omvänt.

hastighet i Mbit/s är datorns sätt att höja /sänka hastigheten för att inte få
fel i de sända/motagna bitarna , och har inte alltid med att göra om signalstyrkan är låg eller hög, utan ibland även om det förekommer andra störningar som måste kalkyleras bort
Tack Göcke även om jag inte hängde med fullständigt. Det jag inte förstår hur styrkan kan vara olika på två datorer som står jämte varandra. Kan orsaken bero på nätverksadaptern kanske?
Benita , du måste ge oss mer kött på benen, två datorer som står bredvid varandra och som kör trådlöst , behöver inte ha samma signalstyrka i motagaren eller från sändaren, eftersom våglängden och riktverkan från antennerna är olika. har du en bärbar så är det ju bara att testa , med att flytta den någon centimeter i taget. eller bara vrida den kan ge olika utslag.

ett annat fenomen är att även en till synes stark signastyrka kan ge sämre resultat. på grund av att andra störningar kan var högre då.
Jag har varit med om att bärbara inte fungerar alls mot trådlösa routrar om de befinner sig i samma rum som routern.
Annons
Det är i alla fall den bärbara (mini PC) som har den bättre signalstyrkan. Även om den är i samma rum som routern. Det är där den befinner sig mest. Det jag får hoppas på är att styrkan blir bättre i den stationära. En möjlighet är ju om jag har möjlighet att flytta routern närmare denna datorn och se om det blir någon förbättring. Jag har nu stängt av den bärbara så jag återkommer kanske vid ett senare tillfälle. Tack för snabba svar.
Benita , som jag skrev , det är inte alltid till det bättre att komma närmare,
skall du gör det . är det bättre att gå via kabel i stället för trådlöst.

Din stationära dator kan ju bli störd i det trådlösa av andra saker och därför så
drar den ned hastigheten. du har ju inte heller nämnt vart du har antennen på den stationära , är den bakom datorn osv.

det enklaste är ju att bara flytta routern , någon cm i taget och se om du ökar eller minskar signalstyrkan, sen måste du vänta in resultatet , för hastigheten ändrar sig inte på direkten, det är alltså ingen gaspedal.
Angående att ta emot signaler,så frågade jag om förstärkare

eller antenn vid ett tidigare tillfälle till min laptop som jag använder

i husvagnen uppställd i Dalsland där alla operatörer har problem!

I år har en kompis gjort en höghastighetskabel ca.1,5 m.med hane

och hona till mig som fungerar perfekt.Detta kan jag rekommendera

med det varmaste (detta finns inte i handeln)

MVH. Tomas


tango1953 , det får du visa bild på !?
för höghastighetskabel , låter ju vasst
alla som kan få hjälp är ju bara bra
Allt trådlöst är inte av godo. Jag har trådlösa hörlurar till TV:en. Ibland hör jag
något som jag inte skall höra.

Många sitter nog med routers som är helt öppna.
Det skulle kanske införas datakörkort.

För att återgå till signalstyrka. Det här tycker jag var bra:

Observera att det skiljer väldigt mellan signalstyrka och signalkvalitet. Eftersom trådlösa nätverk använder ett öppet frekvensband är det mycket annat brôte som använder samma frekvenser, mikrovågsugnar och trådlösa telefoner är två vanliga exempel.

Har du en bra signalstyrka visar detta bara att signalen är stark, men den kan "förorenas" av annat som använder samma frekvens, vilket då resulterar i en dålig signalkvalitet och därmed dålig uppkoppling. Testa isåfall att byta kanal på routern (verkar som alla routrar som standard är inställda på kanal 6?).

Microvågsugnar. Det hade jag inte en aning om.


Tyvärr är den i husvagnen nu så jag kan inte ta något foto
på den ,men återkommer i ärendet.Kan försöka förklara .
Kabeln är ca 5mm i diameter med usb-kontakt (hane) i ena ändan
och i andra ändan en usb(hona) som jag sätter usb-mobila stickan i.
Sedan riktar jag ändan med stickan i tills bästa styrkan syns på staplarna,
Vips har jag ett mycket bra dator.
Ser ut som en förlängningssladd fast med usb kontakter.
Ojdå. Det var mycket på en gång. Även om signalstyrkan fortfarande är låg så fungerar datorn bättre nu. Så det kanske inte berodde på signalen i alla fall. Jag skall nog inte ge mig in i frågor om datorer eftersom jag har svårt att ta emot alla goda råd från er alla kunniga. Man skall förstås aldrig ge upp. Man lär sig ju så länge man lever sägs det.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem