Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Dubbla CPU ?

Dubbla CPU ?

Hallå alla experter!
En fråga från en novis, jag ska bygga en ny burk som jag tänkte köra som server och nu undrar jag om det är någon fördel att bygga med dual CPU eller om det är bortkastade pengar.
Jag tänkte få en snabb arbetsstation samtidigt som den skulle fungera som en skaplig server men buden är tydligen delade,
vad är bäst, behöver jag andra programvaror som stöder dual CPU eller eller ???????????

Tack på förhand
Owe
Antal svar på detta inlägg: 4
vad för arbetsstation tänker du ha den till?
beror på vilket nytta vad du skall ha som arbetsstation.
Nä känns lite som bortkastade pengar.. All programvara behöver vara anpassad för att hantera dubbla processorer.

Köp en kraftig AMD 64 istället spar du mycket pengar på.. Iof är det inte en fråga om pengar och du kommer ha enorm trafik mot din server med massa SQL förfrågningar och andra saker kanske det kan vara intressant men då är nog en större fråga vad betalar du för bandbredd? :)

Men generrelt sett så är processorerna så kraftiga idag att du inte behöver dual för o köra webserver SQL server.. Spel server kanske blir kinkigt om du även använder den som arbetsstation och kör tunga applikationer.
För det första så skall du nog ta dig en funderare på vilket OS du skall köra på servern.
Och om du absolut vill ha dubbla proppar så välj ett Unixbaserat OS.

Annars så har "Rob" rätt, du kommer mycket långt med en vanlig dator med hyffsad klocka och med så mycket PM som du har råd att trycka in, dock är det max 4 GB på ett 32 bitars propp.
Detta om du då skall använda den som applikations server, om du endast skall ha den som fil server så kan du ta en mycket enkel dator med runt 512 MB PM om det nu inte skall vara mer än ett 100 tal eller mer beroende på bandbredd, som då skall accessa den.
Det som man måste veta för att ge dig ett någerlunda bra svar är vilken bandbredd och typ av applikationer som skall köras plus ett ungefärligt antal samtidiga accesser.



Annons

Hej.

För att ge en annan syn på detta, så kan jag meddela att jag kör med dubbla P4 2.8 Northbrook proppar på ett MSI kort, det fungerar kanon... Grejen med det är ju att fördela CPU:ernas belastning, och det kräver en del......

Men min rekomendation är ändå att vänta lite på *AMD´s nya processor med dubbla kärnor, 64Bit, då sköts det helt automatiskt, och Intel, kommer nog snart att lansera en liknande processor...

Men som alltid i denna snabba verklighet, så kan man ju vänta ihjäl sig, för snart är ju dom gamla också, vad göra, vänta ytterligare ?

Min åsikt är att köpa ofta, men inte sista generation, så när AMD m.fl kör sitt race, så dumpar jag mina 2.8:or och slänger i 3,4:or istället med HT.

/Ciao

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem