Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: InternetStart

Förkortningar är svåra

Förkortningar är svåra

Redan år 2007 så beklagade jag mig över denna djungel med olika förkortningar
som förekommer på nätet.

Nu har jag hittat detta på en blogg. Hon påstår att vi har problem på IS.
Där har hon rätt. Vi klarar inte förkortningar. Inte jag i alla fall.

Hur många skulle köpa Aftonbladet om den bara bestod av förkortningar. Eller
att" Aktuellt på TV " nämnde att SJ har spårat ur någonstans. Men inte var någonstans. Det får ni gissa genom postnummer 43361.

http://alixrose.blogg.se/2010/february/en-flodande-het-diskussion.html
Antal svar på detta inlägg: 8
Verkar som det är inne med en föryngring på Forumet och fikonspråk.
I så fall blir det morsning och God bye för min del.
Ozzy!

Inte så mycket "fikonspråk" på IS Forum än. Med det är på väg kanske.
En del Forum är hopplösa.När man söker på Google så märks det tydligt vart
det lutar. Vi kan nog inte bromsa denna utveckling.

Vi får lära oss "fikonspråket". Annars är det lika bra att ligga kvar i sängen hela
dagen.

Jag kan en förkortning. Oxå= också. Den är begriplig.
Detta är en artikel ur Aftonbladet år 1830. Hur många under 50 år idag klarar av
alla orden i den. Jag fick faktiskt fuska.

Med Konglig Majestäts Allernådigste tillstånd förevisas ett stort
M e n a g e r i af utländska lefvande djur, deraf 4 lefvande Ormar af serskilte sällsynta slag, hvaribland Boa Constrictor eller Jetteormen, hvilken fullväxt blifver 40 till 60 fot lång. Denna Orm finnes på ön Ceylon i Ostindien och dess sedvanliga föda består af Kaniner, Gäss och Kalkoner. Serdeles märkvärdig är den derföre, att när den lägger sig i ring, synas de guldfärgade teckningarne på dess hud i reguliera dimensioner. Menageriet, som består af 40 á 50 djur, förevisas på Österlånggatan, huset N: 33, 1 trappa upp, och är öppet från kl 9 f.m. till kl. 10 e.m. Tisdagar och Fredagar. Vidarer tillkännagifvet genom affischer. Biljetterna kostar 16 shilling banko; f r barn och tjenstefolk 8 shilling. I morgon tisdag mellan kl.4 och 8 e.m. kommer enaf Kungsormarne att spisa en á två lefvande Kaniner.

Annons
Haha!! leiake. Tror nog jag klarar detta bättre än dagens nätspråk. Var hittade du detta gamla tillkännagivande? River du gamla tapeter hemma eller?! Förr tapetserade de med gamla tidningar för att behålla värmen i dragiga väggar.
Språket förändras ju hela tiden och har så alltid gjort.
Inte undra på att leiake besöker den bloggen hihihihi omnämda är ni med för ffs hihihihihi
roflmao
lazze!

roflmao= Jag tror jag skrattar "röven" av mig liggande på golvet.
Det går inte att komma ihåg till nästa gång man behöver det.

Asg= Asgarv. Det kommer jag däremot ihåg.

Asg=

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem