Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Polisen

Polisen

Hej!

Detta är ju märkligt: "Folket tror inte på polisen.." (aftonbladet)

Det är väl självklart att polisen kommer när det är brådskande..(så fort dom dom hinner)

Ialla fall har jag i Stockholm aldrig upplevt något annat..

Men att dom ska vara överallt, och närsomhelst precis som i ett milissamhälle är ju helt omöjligt och polisen/militära i Sverige har ju också besparingskrav stup i kvarten...

Vad tror egentligen folk?

Polisen har ju enorma krav på sig hela tiden både att spara och att vara överallt ständigt..

Hmm? Det hade kanske varit bättre som förr i tiden med kvarterspoliser så folk ser dom och märker att dom finns eller?

Antal svar på detta inlägg: 9
Tjena Bubben, Visst var det bra med kvartespoliser.
Och du har rätt i att mattematiken inte räcker ihop.

Men att ställa frågor i media om Polisen samtidigt som man har braskande rubriker om något negativt som de gjort, kan ju inte få andra följder. Ledande frågor får ju ofta ledande svar.
Och med dagens informations samhälle så skulle det behövas ett
filter på oss vanligt dödliga så att vi inte bara läser rubriker.
Det skulle vara kul om någon som pluggar informations vetenskap kunde ge sin syn på hur vi manipuleras av media.

För aldrig någonsin har vi blivit så styrda som nu.
Men på ett sätt som gör att vi tror att det är våra egna tankar.
Hej Göcke:

Jo..men låter det inte konstigt?

Att polisen ska vara överallt hela tiden och ständigt övervaka allt?
Det är ju en ren omöjlighet!

Det finns ju inte på en skala att vi ska ha ett samhälle där vi ständigt och jämt ska ha hjälp dygnet runt eller?
Samhället drabbas av de politiker vi valt!
Finns ingen möjlighet att man med nedrustning av både polisen
och försvaret ska kunna begära att få mer service än vad slanten
räcker till och det är säkerligen inte vad den
enskild medborgaren förväntar sig.
I dessa yrkeskårer är det precis som på andra ställen, det finns
bra och dåliga människor - men det är alltid de dåliga som
syns i media. Merparten gör ett bra jobb men får kollektiv
bestraffning också via media.
Någonstans måste personalreduceringen slå igenom.
Buset märker det väl i alla fall eftersom Sverige, enligt media igen då, haft flest värdetransportrån i Norden.
Kvarterspoliser som fotpatrullerar i områdena kanske skulle
vara bra att införa igen - tror redan det finns på vissa ställen.
Annons
Så otrevliga och maktmissbrukande som vissa poliser är idag, så vill nog inte jag ha dem springa i varenda gathörn iaf...
Att det inte finns tillräkligt med poliser är sossarnas fel.. de bara minskar budgeten för polisen som de minskar den för försvaret.. så om de får sitta kvar vid makten kommer vi varken ha någon polis eller militär kvar. Iof militären försvinner endå om sossarna sitter kvar... nä in med moderaterna de vill iaf ha fler poliser och inte som sossarna med höjda skatter och mindre poliser.

Sen om det finns rötägg innom polisen, det finns ju rötägg inom alla yrkeskattegorier.
Rötäggen borde sållas ut innan de blir poliser...
Rob, hur ska moderaterna finansera flera poliser om skatterna ska sänkas? Det är dj-t enkelt att säga att man vill ha flera poliser men svårare att klara det ekonomiskt likadant med militären. De senare behövs nog inte i den gamla varianten - samhället har ju förändrats och den globala situationen. Får väl hoppas på EU(?) fast det är en svår politisk fråga. Ser dock att man funderar på att skapa någon organistation inom EU som ska kunna sättas in vid katastrofer, tsunamis etc. Det låter som en vettig tanke.
Att sänka skatter låter ju väldigt bra - men vad jag inte förstår då hur de som jobbar i t ex offentlig sektor kan rösta på moderaterna - de sågar ju då av den gren som ger dem lön (men de kanske litar på skyddsnätet A-kassa som dock även ska sänkas liksom sjukpenningen enl de borgerliga). Problemet är dock troligen att de flesta inte tänker längre än näsan räcker och är dåligt insatta i politiska realiteter. Tittar bara på Big Brother, Club Goa och vad de nu heter och följer aldrig med samhällsprogram på TV, i Radio eller läser ledarna i olika tidningar (inte bara SVD och DN). Lars Bodén,Västerbottens Folkblad har väldigt skarpa ledare - rekommenderas.
Tro inte att jag tycker att allt är perfekt idag, långt därifrån. Mer om det i ny diskussion Skattereduktion i st f avdrag.
Media och press vill nog vara först sina nyheter
och det går inte jämföra vad har blivet dåligt.

Poliser ibland undrar man varför dem inte tar det allvarligt om man blivet offer (misshandeln) eller små brott.
därför är det bra att media pressar myndigiheten.
Viss del hjälper media mycket
Jag bor i västsverige och när en kompis som jag hade inte hörde av sig på mycket lång tid och inte svarade på mobilen så blev jag orolig . Så jag ringde polisen, de lät ju inte speciellt intresserade utan gjorde en anteckning och sa att de inte hade speciell hög prioritet. Grejen är den att hon hade haft lite krångel med polisen innan då hon har haft/har? med berusningsmedel. (Vilket jag inte visste då). Efter detta så har min tilltro till polisen sjunkit något.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem