Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

God whisky

God whisky

Någon som kan rekommendera en god inte alltför dyr singelmalt
som är mild å mjuk ska till tyskland å handla lite godsaker
MVH Jinsson
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: «1 2

Talisker är jättegod .. men knappast "mild å mjuk" eller ?
Håller med YG, Talisker är mer "torr" och ganska rökig i både smak o doft.
Men en annan som passar in på Jinssons önskemål är ju Bunnahabhain. (jag vet, Islay igen..) men jag kan inte låta bli.
Den är både mjuk o fin, men med en liten aromatisk aning av rök.
Du ska absolut köpa MacAllan 18yo
Den har jag önskat mig i 40årspresent.
Gudatårar...
Annons
när ni ändå snackar maltwhisky måste jag rekommendera Caol Ila, Islay-singel malt... Rökig och fin som bara islay-whisky är.
Henrik, nu kom vi nog ifrån själv tråden. Det var en mjuk o fin single malt som efterlyses.
Fast det är ett väldigt engagerande ämne, och lätt att dras med.
(dessutom håller jag med dig att Caol Ila är en pärla. 12:an är underbar, men 18-åringen är bland det bästa jag någonsin
smakat)
Skall du till Tyskland så köp 10 fl. Statesman ! Samma pris som 1 Caol Ila
Varför insistera på Single Malt om man ändo vill ha den mild och mjuk?? Om det är milt och mjukt man vill ha så kan man hitta billigare och lika goda blended.
Den orökigaste whiskyn jag drukigt var iofs en 21 årig single malt från speyside, men den var inte prisvärd.

Till alla som uppskattar rökigare rackare måste jag tipsa om en Lagavulin (Originalet har väll alla provat) som är "Double Matured", extra lagrad på sherryfat. Den är limited och kan vara svår att hitta, själv köpte jag med mig lite allt möjligt godis på min senaste visit i Oban.

Men den häftigaste jag någonsin smakat är en single cask från Talisker, den är på 59,3% och endast producerad i 7000 flaskor. Jag lyckades få med mig flaska nummer 6965 !! Har bara halva flaskan kvar, och det är en bitterljuv känsla varje gång man tar en liten en..
...vill bli kompis med Los Lovos...
Men måste kontra med att jag fått smaka Ardbeg 1897... originalet!!! Dé du!
Ahh .. du har varit på Akkurat med spenderskorna på!
Mmm, den skulle jag vilja smaka, men den kostar ju just 1897:- per centiliter .. Om de nu har kvar några droppar i flaskan, det var ju ett tag sen de korkade upp den!

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem