Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Skattereduktion i st f avdrag

Skattereduktion i st f avdrag

I dessa deklarationstider kan man ju tänka på skattesystemets orättvisor. Vill dock först poängtera att jag köper progressiva skatteskalor men bara på intäkterna dvs före avdrag- från bruttontäkten får du idag göra dina avdrag (resor, pensionsförsäkring etc) vilket innebär att skatten sedan beräknas på beloppet efter avdrag. Ligger du då över brytpunkten (strax under 300000) får dina avdrag större effekt i kronor räknat.
Förslag - skattereduktion på avdragen så får alla skattebetalare samma skatteminskning oavsett inkomstläge.
Ta reseavdraget t ex. Två grannar har lika långt till jobbet. Lika stora reseavdrag med bil. Ena grannen tjänar långt över brytpunkten, den andre under.
Den förste får idag mycket mindre resekostnad i kr räknat än den andre p g a progressiviteten idag.
Med skattereduktion i stället (procentsatsen kan politikerna bestämma 30, 40, 50% beroende på hur man vill prioritera) blir skatteminskningen lika stor för båda grannarna. Jag tycker att det är självklart att likadana avdrag ska "kosta" lika för oss skattebetalare.
Detta skulle även öppna för avdrag för "hushållsnära tjänster" - skatterektion för dessa. Om politikerna skulle vilja subventionera dessa med skattereduktion 50% och man skulle betala 150 kr/tim för städning skulle det netto kosta 75 kr efter skattereduktionen. Fördelen med skattereduktion är också att olika procentsatser kan gälla för olika typer av avdrag. T o m 99%(ej realistiskt) om politikerna skulle vilja främja viss typ av avdrag.
Varför har ingen tänkt på detta genialiska förslag tidigare?
Antal svar på detta inlägg: 2
Politiker tänker sällan!
Varför ska jag betala samma vägskatt som en som nyttjar sin bil i en taxiverksamhet och kanske kör 8000 mil per år när jag bara kör 800 mil per år?
Dom tog bort km-skatten som var den skatt som var mest rättvis.
Så tro inte att politiker strävar efter rättvisa, dom strävar uppåt.
NetSpell, kilometerskatt är i grunden bra tänkt men besvärligt att administera och stor risk för fusk via manipulering av mätarna. Frågan är kanske om inte den vägskatt vi har idag är en bra grundskatt. Sedan blir kilometerna beskattade via drivmedlen som ju innehåller en hel del skatt. Du har ju då en viss möjlighet att påverka din skattesituation via bilval - bränslesnål bil ger ju mindre skatt för dig. Kör du lite så går det åt mindre drivmedel. En större fråga här är ju miljöaspekten - hur ska den slå igenom i beskattningen. Etanolbilar, ska deras bränsle bli ännu billigare? Går ju även att bygga om gamla biler för E85(etanolbränsle). Kolla www.etanol.nu
Vi får nog finna oss i att miljöaspekterna slår igenom via skatten på drivmedlet - hur farligt det är för miljön.
Får hoppas att mer miljövänliga alternativ tas fram snarast. El-bilar/hybridbilar borde ju vara idealet för storstäderna. Vi i Lappland måste nog få köra på "gammal teknik" ett tag till p g a avstånden.
M a o olika lösningar beroende var man bor.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem