Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Extern hårddisk

Extern hårddisk

Jag har en fundering ang. externa hårddiskar, jag har en på 1Tb där jag hade allt möjligt på. Från fotografier till bilder som jag grejade med på Photoshop. Igår så sa den att jag inte hade rättigheter att hämta eller att spara något på den (det fanns ca 18gb på den).

Jag startade om den då fick jag ett meddelande om att jag skulle formatera om den, startade vanlig formnatering som gått ett dygn och inget hände. Körde då snabb formatering och det fungerade. Förde över allt från skrivbordet (där jag sparat allt innan formateringen). Även det gick bra, tills jag startade om datorn.

Då fanns bara 8 mappar utav 104 kvar, som tur var hade min sambo ett Recovery program så jag kunde hämta tillbaka vissa saker av det jag slängt i papperskorgen.

Är det flera som råkat ut för att de inte kommer åt info på den externa hårddisken eller att mappar bara försvinner? Vore tacksam för råd om hur man ska gå till väga. Jag har Vista basic home, den externa hdd heter Verbatim men den i lådan är en Hitachi.
Antal svar på detta inlägg: 5
Bandit, vilket dilema ,och vilket arbete och möjligen i onödan

men symtomen att hårddisken rasar är inget nytt för externa lådor.
men med ditt handlingssätt så kan problemet vara var som helst.

bara en sådan sak som att lagra 18Gb tar tid , fick det den tid, det skulle ta ???
eller stoppade du det innan. osv.
man kan fråga sig fler saker , som varför i herrans namn formatera en redan formaterad disk som data redan var sparad på osv

panik vill jag kalla detta för

råkar man ut för detta , ta ur hårddisken och testa bara disken
men formatera aldrig om den.
finns det data på disken , så går det att rädda i de flesta fall.
om det är nödvändigt.
Näe jag stoppade den inte utan problemet började med att jag inte kunde varken spara eller radera filer. Vi flyttade den externa till sambons dator och samma problem där. Jag startade om datorn för att se om problemet återstod och fick då en popup med texten att jag skulle formatera den.
kolla om ni har garanti kvar på Verbatim lådan eller om själva hårdisken har längre garranti tid.
en formaterad disk tappar inte formateringen utan orsak
Annons
Allt beror på hur viktiga saker du har. Att få fram informationen går alltid, men det kostar och det kan ta upp till 1 vecka beroende hur många gånger du har formaterat disken.
Så det är bara att värdesätta det du hade och ta ett beslut. Vid 1 formatering och 1 TB så kan du nog komma undan med 1500-2000:-, måste man byta läshuvud så kostar det ytterligare. Men det viktiga är att det går att genomföra.
Har du garanti på sakerna så hjälper det dig inte så mycket om du har värdefull information, disken byts då ut men tillverkaren tar ingen hänsyn till din eventuella förlorade data.
min tanke var nog mer på det planet att har man formaterat så kunde det undvaras det som var på disken. byt då ut den om garrantin är kvar.

är informationen viktig, formatera inte.
det var med stor sannolikhet inte det som var felet.
även om datorerna sa det.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem