Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Formatera disk på ca 1 sekund??

Formatera disk på ca 1 sekund??

Har gjort en "Anpassad" installation av ett rent Windows 7 Pro på en ca 90 GB stor partition några gånger, och valt alternativet att formatera eftersom inget gammalt ska finnas kvar på den.

När jag klickat på "Formatera" har det inte hänt något märkbart, så jag har gått vidare till nästa steg i installationsprocessen. Allt har gått bra och datorn har sen fungerat som den ska. Har inte kunnat hitta någon "Windows.old"-mapp eller andra rester från det gamla operativet.

Går det verkligen så fort att formatera när man installerar Win 7 - ungefär 1 sek.? Är det en snabbformatering som görs, kan det vara fel på skivan, eller......?
(Fullständig formatering av samma disk vid inst. av XP vill jag minnas tog 40-50 minuter)
Antal svar på detta inlägg: 4
smultron!

Det kan ju ta timmar för många. Du gör nog något galet.

http://tinyurl.com/34rx6xj
Om det är en snabbformatering så går det ju snabbt, men 1 sekund låter väldigt fort. Det brukar väl ta en 15-20 sekunder. Du har inte hittat några andra filer heller som du hade på din hårddisk eller? Om inte så är det en snabbformatering som gjorts. Det är vad jag tror i alla fall. Om någon annan har en annorlunda tanke om vad det kan vara så vore det väldigt kul att höra om det.
Kan det vara så att windows7 skriver över filerna vid installeringen och det är där för du tycker att det gick fort? Att den bara markerade att följande filer skall skrivas över. tog det lång tid i övrigt att installera win7 utöver detta?
Annons
snabb formatering skriver inte över några filer
den markerar bara att allt är överkrivbart
disken var ju redan formaterad i rätt format så den instalerar bara på det ny OSet över allt annat.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem