Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Högvakten på Stockholms slott..

Högvakten på Stockholms slott..

Vad ska detta betyda egentligen, två tomtar beslagtar högvaktens skarpladdade vapen.

Två stenstoder som bara står där och låter sig behandlas fritt, utan att försvara sig, vakterna är väl två?

Varför reagerade inte vaktkollegan?

Vad ska dom med skarpladdade vapen till?

Vad är det som ska vaktas?

Sveriges konung lär väl aldrig mer känna sig trygg inom denna slottsfasad?

Denna osannolika händelse är säkert lika osannolik det som inte skulle hända i Harrisburg…

Tänk om detta osannolika hade inträffat i Amerika, då hade det sannolikt blivit skjuta av!

Ja Sverige är ett fritt land där alla möjligheter finns, fantasin sätter inga gränser!

Överraskningarnas tid är ännu inte förbi!

Vi inavlade svenskar får nu för tiden in friskt blod från övriga Europa, jag hoppas och påstår därmed att framtida generationer blir mer kompatibla med resten av EU-folket, så att svenskarna vänjer sig.
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Det finns som jag ser det två olika alternativ

1. Vakten blev så överrumplad och paff att han/hon inte kom för sig att göra någonting.

2. Vakten visste om att han/hon skulle bli rånad och är således en del av skeendet.

Utredningen får väl visa vad som skett.
Som tomtar betraktat, så stod väl den andre vakten med ett stelfruset leende och betraktade den osannolika händelsen utan att ingripa...
När jag var högvakt på slottet i slutet på 50-talet, var man ensam vid vaktkuren. /T-ar
Annons
Många turister vill ju bli plåtade. Så tror jag vakten har blivit lurad.
Undrar om hans kompisar "mobbar" honom i dag.

Slopa hela högvakten. Det är ju rena 1800-talet. Sälj slottet till en byggmästare och låt bygga insatslägenheter. Det blir lättsålda lägenheter.

Vi har så många slott i Sverige, så hälften hade räckt.

www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04000.jpg

Hur många med en så bristfällig "vaktutbildning" som man får som lumpare skulle över huvud taget våga göra något med sitt skarpladdade vapen när man är 18 år gammal?
Jag gick själv vakt på slottet på 80-talet och det som drillades inför vår vakttjänst var nästan bara marschering så det skulle se snyggt ut vid vaktbytet på slottsgården.
Vill man ha säkerhet får man nog vara snäll och anställa "vakter" med adekvat utbildning.
Wacko!

Jag har nära vänner som har gjort "lumpen" som högvakter. Det är som du
säger. Vadå! Skjuta folk var förbjudet.

Vill dom vakta sitt slott så är denna arme`till uthyrning. Då vågar turisterna inte ens titta åt slottet.

http://www.fria.nu/artikel/20373


Här får ni svart på vitt.

En vakt vid slottet har 5 skarpa patroner i ak5:an, dock är ak5 ALLTID oladdad. Dvs man måste mantla innan man skjuter. Andra vapnet man har vid slottet är en mauser. Även denna har man 5 skarpa skott i. Dock så kan jag lova att bajonetten vakterna har på vapnet är minst lika dödlig som ett skott då alla vakter fått träning i hur man ska använda bajonetten på bästa sätt. Det ingår i Skyddsvakts utbildningen alla som står vid slottet har!

En vakt vid slottet har absolut inte samma befogenheter som en polis. En som står i kuren får faktiskt knappt lämna sin kur eller sin lilla passage man har att gå(snitt 5m ifrån kuren)

Om (vilket inte har hänt någon gång änså länge vad jag vet) en vakt skulle trycka på larmknappen så går larmet på hela slottet, dvs det kommer stå 3 befäl, ca 30 värnpliktiga + säpo och fråga varför man tryckte på knappen. Inte att rekommendera!! Däremot så har alla vakter en radio på sig där man kan tillkalla patrullen på 3 värnpliktiga + 1 befäl(om han orkar)

En vakt vid slottet tål ganska mycket faktiskt, men även vakterna gillar att jävlas Och ska ni bråka med en vakt så gör det när det är dag tid! Efter kl 20.00(eller 22.00, kommer inte riktigt ihåg) så ökar deras bevakningsområde + vakterna behöver inte (order ifrån befälen) tåla lika mycket skit längre.

Och varför ska ni tro på mig för? Har gjort 22 högvakter till fots, 8 högvakter till häst samt ca 12 st högvakter ute på drottningholms slott. Har stått över 2 månader vakt på stockholm/drottningholms slott.
Jag tror att det var så att en mycket kriminell person önskat sig en AK5 i julklapp och tomten visste att dessa endast fanns tillgängliga på Slottsbacken vid denna tid punkt.

Eller så hade han riktigt dyrbara julklappar i sin säck att han var tvungen att vara tungt beväpnad så att små grabbarna inte skulle råna honom på leksakerna.
Jag sätter 5 spänn på att vakten är inblandad...............
Det är ju som det är....Det är inte så lätt å skjuta.....Men alla vill leka med vapen!
Hoppas bara att ingen kommer å bli dödat med vapnet,som det är nu så är det mycket möjligt,jag kommer ihåg att det fanns ett svensk film där dom tog vapnet av just högvakten i slottet.Som jag ser det så är det IDIOTI å låta noviser stå på allmän plats med militära vapen utan något som helst aning om vad dom ska göra när det verkligen gäller!!!!!!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem