Lördag 21 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Släktforskning

Släktforskning

Finns det släktforskare här ?. För min del har jag lite släktforskat i min släkt och det har framkommit att mina anfäder har varit torpare, sockenskomakare och farfar var sjöman, men jag har aldrig träffat honom, Han dog, när min far var 8 år
Men ingen av mina anfäder har blivit huvudet kortare, som det har framkommit i vissa TV program.
Annars har jag fått fram min mors kusins släktingar i USA och frugan har en kusin i Skåne, Höör.
Antal svar på detta inlägg: 7
RolleBe!

Jag tog hem följande släktforskningsprogram.

http://tinyurl.com/352hzph


Men det blir inte lätt att fatta vad det handlar om. Programmet är på
svenska , men manualen är på engelska. PDF-fil. Den kan inte jag översätta.

Jag bryr mig inte om att släktforska. Man hittar antagligen en massa skurkar.
Det man inte vet har man inte ont av. Det är ett sant ordspråk.
hmm. Leiake, nu blev man ju sugen att snoka lite...din rackare!
Leiake!

Intressant program, men inte användbart om man har för lite fotografier av anfädrar
Annons
RolleBe
är det släktforskning du är intreserad av eller är det bara att ställa upp släkten snyggt i ett släkt träd.
Svenskt släktforskningsprogram, "Min Släkt":

http://www.dannbergsdata.se/

Jag har släktforskat lite och jag har släktingar som håller på med släktforskning. När jag höll på så tyckte jag det var jätteintressant att läsa alla gamla kyrkböcker o all annan litteratur. Jag vet inte varför man släktforskar men det är nog inte för att ställa upp släkten snyggt i ett släktträd. Det är nog det att det är spännande att kolla sina rötter. Vår släkt på mödernet har gjort en gigantisk släktsida på nätet där alla kusinerna har lagt in bilder och uppgifter på sina anhöriga så att, i framtiden, släktingarna kan gå in och läsa. Det är en ganska kul grej. Jag hade en farfarsfarfar som var sjöman och hade varit i Jerusalem. Tydligen en stor händelse på 1700-talet..
Det svåraste med släktforskning är släktnamnen som sönerna ärvde efter faderns förmamn som t.ex Johansson, efter fadern Johan och Johans far hette
Anders Andersson. Det blir svårt att gå vidare bakåt.
Det ät också intressant att studera "Dödsboken" .Folk dog av bröstfeber och barn av rödsot.


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem