Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Långsam start

Långsam start

Hej!
Hoppas någon kan hjälpa mig, svårt att beskriva problemet, men när man startar datorn så tar det en väldigt lång tid innan inloggnings"rutan" visar sig ~40 sek - 1 min. Använder windows xp. Förr så gick det ~4-5 sek innan tangentbordet reagerade (numlock tändes o släcktes) nu dröjer det ~15 sek Antar att det är något i booten, men hur kollar jag det? Har kört adaware, spyboot, uppdaterade virusprogram mm mm - detta är ok.
MVH Urban
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: «1 2

Hittade denna artikel på pcmag.com:

Making Windows XP Start Faster
About BOOTVis

If you poke around on the Internet a bit and search for ways to reduce your computer's boot time, you may find information about a BOOTVis utility. BOOTVis is a Microsoft- developed utility for system architects who design systems for faster boot times. According to Microsoft, many published reports on the Internet state that you can download the BOOTVis utility and run it on your PC to improve your boot time. However, Microsoft also states that the utility was not developed for this purpose and it will not increase the boot time in Windows XP because Windows XP already performs the routines that BOOTVis performs. In short, it is an Internet myth that BOOTVis can help you. Do not waste your time running this utility. Visit www.microsoft.com/whdc/system/sysperf/fastboot/bootvis.mspx to learn more about this.



Men, vilket framgår i artikeln, det finns andra funktioner i Bootvis. Det som Urban efterfrågade var ett program där man kunde se vad som startades och hur lång tid respektive process tog. Vilket man kan gör med Bootvis.
Så mitt tips är, om du vill se vad som segar ner starten, är att installera programet och titta vilken process som tar tid!
Det vore intressant att veta hur många program den genomsnittliga datorn har på uppstarten, då jag tycker att min egen dator tar betydligt längre tid på sig än de 30 sek. man räknar med att det ska ta från det att du trycker power till det att du kan starta ett program från skrivbordet, i win xp. Jag har ca 15 program på uppstarten och skulle säkerligen kunna få ner antalet en bit. Några ord kring detta, Elias?

Annons
Jag kan nog hopp in där och säga, att du behöver inget som autostartar. förutom brandvägg och virusskydd
idag har det blivit en fluga att ha en mängd automatiska
uppdaterings sökningar
för ny programvara.
de är förtäckta spyware
Tack Göcke. Jag ska försöka rensa lite i autostarten, bocka av ett prog. i taget och se vilka jag kan klara mig utan.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem