Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Blinkande laddningslampa

Blinkande laddningslampa

Jag har fått ett problem med min bil en Volvo V40 när det kryper ner mot -8 - -15 grader att laddningslampan blinkar, speciellt när jag svänger till höger eller kör över ett gupp. Har köpt ett nytt batteri precis för några dagar sedan. Någon som vet vad det kan bero på? Kan det vara något med det nya batteriet?

Kanske någon Volvo anställd här på forumet eller någon annan kunnig på bilar som vet.
Antal svar på detta inlägg: 9
Den blinkar alltså inte hela tiden, verkar precis som det är någon okontakt någonstans men var och vad?
remmen kanske slirar,generatorn är lös,kontaktfel,kolen dåliga,olje läckage,kylvätskeläckage....brukar väl vara typ nått sånt oftast. Hoppas det ordnar sig.
Jag skulle gissa på att kolen i generatorn kanske börjar att bli slut. Innan du köpte nytt batteri, kollade du laddningen, så att det inte var för dålig laddning som var orsaken till ditt batterifel?

Jag vet inte hur det ser ut i V40, om det är lätt att komma åt generatorn.
Man brukar få köpa laddningsrelä och kol i ett litet paket nu för tiden. 2 skruvar på baksidan av generatorn när man lossat kablarna, så kan man sedan dra bort det gamla paketet och trycka dit det nya. Det BRUKAR vara mycket lätt, men man kanske inte kommer åt generatorn på din bil utan att plocka isär halva motorn?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=115098&action=new


För att enkelt kolla om ett startbatteri har fått kortslutning och är kass.
Det går åt 2 personer.

Skruva bort pluggarna i batteriet, där man fyller på vatten.
En person koller ned i dessa hål.
Drag i handbroms och tryck på fotbromsen
Lägg i växel 4 och sätt på lyset och vrid om startnyckeln så att startmotorn kopplas in. Den kommer inte att orka dra runt motorn, men när den belastas, så belastas även batteriet.
Om det börjar bubbla i något av hålen vid de olika battericellerna så är batteriet dött.
OBS kör bara några sekunder med startmotorn.
Annons
Om felet inte fanns före battteribytet, kontrollera och rengör polskorna noggrannt!
Felet med blinkande laddningslampa fanns inte innan batteribytet.
Jag har kört med bilen hela dagen och då blinkade inte laddningslampan men i kväll när jag körde och temperaturen låg på -8 så började den blinka ibland. Varför blinkade den inte på hela dagen när jag körde?
I min värld är det fortfarande kolen i generatorn. Jag skulle iaf börja att kolla där. Jag tror att de kärvar lite grann och att de är i bottenläge, dvs slut. Fjädrarna orkar inte trycka dem mot kollektorn ordentligt. Då ligger inte kolen an riktigt mot kollektorn och då blinkar lampan, speciellt som då du förmodligen hade startat nyss och batteriet behövde laddas.
Har helt glömt bort att säga vad felet var i detta inlägg, det var generatorn som hade lossnat och jag spände fast den och felet bar fixat.
Challe , PerAsk´s kol och din lösa generator , är fel som förekommer

roligt att du fixade problemet

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem