Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem


Man säger ju att det "töar" ute när det rinner i stuprören som det gör hos mig
just nu. Det rinner isbitar och "skrämmer" mig.

Vet ni varför det heter "tö". Busenkelt. Minst sagt.

Temperatur över 0° . Celsius var en klok man. Han körde med "nollan" som
riktmärke. Fahrenheit var helt "bombad" med sitt konstiga system.

Temperatur Ö ver 0°

Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

Något att fundera över... (Utan att blanda farbror Fahrenheit)

Om det är 0°C idag och dubbelt så varmt imorgon. Vilken temperatur är det då?
"töar" Kan ibland bli Språkförbistringar...

Då jag gjorde lumpen på F6 Karlsborg, hände följande.

Jag och en teknikeranställd skulle med bil inspektera ett reservflygfält utanför Karlsborg.

Det va tidig vår med vackert väder, jag som chaufför ville prägla

vårstämningen med att säga, "dä tiner ute idag"!

VAA? skriker teknikern och såg totalt vettskrämd ut.

Jag repeterar, "dä tiner ute idag"!

Jasså, säger teknikern betydligt lugnare, jag tyckte du sa att "nu är tiden ute idag".

Han trodde det kom en A-32 lansen för att landa...

Jag skulle sagt att "det tiar ute idag"...

Ändå så tycker jag att värmländska och västgötska är ganska lika...
Här i Finland "töar" det idag, t.o.m. duggregnar, tempen 0,9 grader. Här heter det också "Blidväder"
Annons
RolleBe!

Vi har en gata i Göteborg som heter Blidvädersgtan. Där bor en himla massa
invandrare. Undrar vad dom tycker om vårt kalla klimat.

Dom kanske längtar hem till sol och värme. Men där det är varmt så finns det
mycket våld. Det är därför vi skandinaver är så snälla. Vi är helt enkelt nedkylda.

www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04015.jpg
www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04013.jpg
Min vanligtvis smidiga variant, "Gena över skridskoplan" var inte så smidig idag.. När det var ren minusgradig is så var det inte så halt som det var idag, när det låg ett vattenlager över isen som idag.. Det hade nog gått snabbare att gå fem varv varv runt skridskoplanen och sen hem än att gena över.. :P
andreas: Frågan är svår att svara på.. Vore det korrekt så vore ju temperaturen densamma, med tanke på att 0x2=0

MEN: 0 grader existerar inte, när det gäller att vatten övergår från en fast form till en annan, (eller tvärtom).

Vid ±0 smälter is.. med andra ord så finns det inget mellanting där fast materia förblir fast och flytande förblir flytande. Temperaturen ±0 grader innehåller således överskott av energi, eftersom att det får is att smälta, men inte att frysa.

Jag hade nån matematiklärare någon gång som berättade att det ALLTID finns vetenskapliga "EXAKTA" svar till precis allt när det gäller matematiken. Detsamma gäller även för t.ex. talet pi! Vi kan inte svara exakt på vad det är. Vi måste använda decimaler för att ge ett ungefärligt svar. Ett exakt svar finns dock, men det måste dock anges i flera "dimensioner" Något som våra "intelligenta" hjärnor är för underutvecklade för att förstå.. :P

Det är lätt att förstå också.. Vi kan i praktiken dela upp 7 tårtbitar, så att tre personer får EXAKT lika stor mängd med hjälp av en kniv, men matematiskt sett så kan vi inte det. Vi MÅSTE använda decimaler.. Detta beror på att våra matematiska kunskaper är bristande. Den form av matematiska kuskaper vi har lever inte upp till den verklighet vi lever i.
Tövädret har skördat ett offer igår i Helsingfors. Ett ett block av is ock snö på
cirka 50x100 centimeter föll ner från taket och dödade en man, född 1929.
Det blir åtal för husbolaget.
andreas

Om man går via kelvin.
0° C = 273,15K

273,15 x 2 det är väldigt varmt. He he he!
Undrar hur mycket detta istjok väger. Får man det i huvudet så hjälper det
inte ens att vara född år 1989 eller senare.

www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04017.jpg

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem