Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Internetadress

Internetadress

Vår lokalförening har en riktigt krånglig Internetadress.....visst finns det möjlighet att skaffa en enkel ny adress och länka den till vår gamla.....??
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

börjar den inte på www. osv
Alldeles riktigt.....och eftersom vi inte kan styra adressen utan att göra en ny sida så tycker jag att istället för www.xxxxxxxxx.xxxxxxxx.xxxx/xxx/xxxxx.se skulle det räcka med www.xxxxxxxxxx.se eller.nu eller nå't för att det skall bli enklare att skriva in adressen
Blev ett syftningsfel i första inlägget.......en enkel ny adress och aktivera den gamla adressen med den nya till priset av en ny domän....
Annons
ja nog kan man krångla till det

har du en domänaress , så bygger ju du själv upp hur många undersidor och långa de skall vara.
du/ni kan ju kalla dem 1,2,3 eller a,b,c
inte skall man behöva nya domänadresser för att läsa in nya sidor
även om det går
Javisst......men om medlemmarna i föreningen tycker att adressen är för krånglig så vill jag skaffa en domän med en enklare adress för att därigenom kunna använda det enkla domännamnet för att komma till det gamla
Ni kan väl köpa ett domännamn och lägga på den servern
köp ett enkelt domän namn som ni vill och peka den till den gamla
svårare än så är det inte


typ www.minskola.se
pekar till www.mindummaskolaharsalangtnam.com
Javisst Göcke.........men HUR??
vad då hur?

tar du och registrerar en domän , kan du via dem du registrera dem av , typ Loopia, administrera vart den skall peka
tex vilken ipadress och underkataloger du vill att den skall maskera
Tack Göcke.....skall kolla med Loopia......har för mig att sonen har sin domän där

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem