Lördag 21 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Arbetslöshet

Arbetslöshet

Sverige har den högsta ungdomsarbetslösheten i hela EU!! Skandal!!

Mottot tycks vara !!! Låt dom äldre jobba häcken av sig tills dom stupar,och låt ungdomen sitta med armarna i kors!!

Det är hög tid att man gör något åt saken,så slipper dom som nu vill arbeta åka till Norge och skala bananer!!
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Det måste skapas fler jobb inte ske ett byte av arbetslöshet från ungdomar till äldre människor för båda parter behövs på arbetsmarknaden och för vår framtida "välfärd".
Det finns massor av äldre människor som vill arbeta så det finns ingen koppling mellan ålderdom och att man måste slitas ut....
Hur ser jämförelsen ut mellan olika länder och äldre arbetskraft? Där kanske det är det omvända scenariot.
Wacko!

Hur skaffar man arbete åt alla i ett så högavlönat land som Sverige. Det måste
vara knepigt med tanke på konkurransen.

Välutbildade människor som kan svenska, är inte så problematiskt. Men dom
måste heta Svensson i efternamn när dom söker jobb.

Inte Ali Baba. Då blir det genast problem har jag förstått. Även om dom är
välutbildade. Lite tråkigt, men tyvärr.

Var på vårdcentralen. Min läkare var på semester. En reserv var ditkallad.
Han hette inte Ali Baba, men något liknande. Hopplöst dålig svenska.

Det uppstod språkförbistring så jag gick med oförrättat ärende därifrån.
Sedan min fru gått i pension har inte den tjänsten tillsatts av någon annan.

Inte konstigt att det blir arbetslöshet!

Volvos lastvagnar har nu dykt upp som kopior i Kina,där heter dom lovolv.

Det är det som skapa nya jobb.. men inte i Sverige!
Annons
leiake!
Jag har ingen patentlösning på hur man skapar fler arbetstillfällen men det hjälper inte att byta en arbetslös mot en annan.
Bara någon annan person som ska känna utanförskap osv. Det finns säkert några som vill sluta jobba i förtid men långt ifrån alla.

Utbildningsgrad eller om dom heter Ali Baba eller något annat är oväsentligt då vi diskuterade ungdomar eller äldres arbetslöshet.
Om det nu går 10 personer i pension,måste väl dom ersättas av 10 nya. Eller så skapa man ju än högre arbetslöshet.

Dom styrande borde släppa taget om plånboken!!
Det kanske bara är att inse, det finns verkligen inte plats för alla. Men det kommer någon aldrig att säga. För inte alltför många år sedan tog det nån dag och x antal personer för att tillverka en mobiltelefon. Idag görs det arbetet på minuter, dessutom med knappt nån mänsklig arbetskraft alls. För inte alltför många år sedan blomstrade textilindustrin i Sverige. I dag finns den knappt kvar, den har flyttat till andra sidan Östersjön där lönekostnaderna mer än halveras. Ni förstår poängen och den här listan kan ju göras hur lång som helst. ÄNDÅ tas de sociala skyddsnäten bort för de som har det sämst. Jag fattar verkligen ingenting
Om vi tar kinesiska muren som ett exempel. Den tog nog lång tid att bygga.

Då fanns inga grävmaskiner eller byggkranar. Då hade folk jobb, eller var dom
slavar. Vem vet.

Idag hade 100 man plus några grävmaskiner byggt hela muren på ett par
månader. Dessutom lediga helger, samt en sportlovsvecka.

Vi har skapat maskiner som tar "jobben" ifrån oss. Varje maskin skulle beskattas som om den vore 100 arbetare. Minst.

Då kanske det kan bli balans.

Men det är väl ingen höjdare att sitta och löda mobiltelefoner när man vet
att en maskin gör det 1000 ggr. fortare. Verkar meningslöst.

Bli polis.

Vi har blivit 3000 fler de sista åren, och detta är ett behov, MEN vi har fortfarande problem att bemanna en polisbil därför att det inte finns folk.

De som jobbar både ute och inne är underbemannade. Ute i yttre tjänst är de unga och osäkra och det finns inga äldre "trygga" att luta sig emot.

Inne på utredningssidan är man trötta och gamla och med hängande mungipor.

Vart tog dessa 3000 vägen?? Jo man breddar organisationen i toppen. Alltså flera chefer, flera bifunktioner. VANSINNE.

Det måste till det sk. fotfolket sedan spelar det ingen roll hur myckte utrustning och teknik man anskaffar.
PerAsk!

Det är bara att hålla med dig. För en gångs skull.
Alla kan inte bli poliser, och vissa bör inte vara det heller.. :P

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem