Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Einstein var ett geni

Einstein var ett geni

...men hade han levt så hade han nog ångrat mycket.

Atombomber, kärnkraftverk och lite annat. Det tycker nog dom som bor i Japan
i alla fall. Dom gillar inte Einstein.

Jag har aldrig refelekterat över faran med kärnkraft förut, men nu börjar jag
att studera ämnet.

Om man vill leva farligt idag och dö fort, då skall man inte äta på Mac Donalds.
Det tar för lång tid. Man skall äta:

Fisk och skaldjur från Asien.
Renkött från Västerbotten.
Svamp från Ukraina.

Då går det fortare.

Bra länk om atomklyvning bifogas. T.o.m jag fattade lite.

http://www.nordlov.dk/atom/karnkra1.htm
Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Jag bifogar mitt brännglas.

www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04049.jpg
Ja just det. Vatten kanske man kan pumpa dit med hjälp av den energi din fantastiska uppfinning ger. Då lär du väl ha skapat något slags perpetuum mobile va?
jag tor mer på våg generatorer
Annons
En anställd i kontrollrummet på OKG berättar

http://korta.nu/1ascy
Men var det verkligen Einstein som uppfann atombomben? Hans relativitetsteori bevisade ju att man kan omvandla massa till energi, men någon tillverkare av kärnkraft är han definitivt inte, för kärnkraften var tre fysiker som uppfann.. Atombomben vet jag inte vem som uppfann, men det var väl inte Einstein? Det var väl enbart lelativitetsteorin han kom till verket med?

Han upptäckte ju inte ens radioaktiviteten, det var ju två andra fysiker som gjorde, kommer inte ihåg vad dom hette dock..

När dom provsprängde kärnvapen i början kände man ju inte ens till vad radioaktiv strålning var, därav många dödsfall då man inte kände till faran med att spränga alldeles för nära bebodd bebyggelse, och värst var ju när dom provsprängde i atmosfären då radioaktivt skit spreds långa vägar över jordklotet och hade ihjäl miljontals människor på sikt, men det var länge sen som tur var..
"Fajjer" har helt rätt. Robert Oppenheimer tillskrivs vanligtvis att vara "atombombens fader" och alla som vet ngt alls vet att Einstein inte har mkt med det att göra...
@Göcke

Ja vågkraft kan nog bli en stor del för en framtida elförsörjning.

Men jag tror oxo att Leiakes patent är det som starka krafter i EU har bestämt sig för hur vi ska producera el om en 20 år eller nåt sånt där.

Solen värmer vatten i Sahara till 400 grader vattenånga i speciella solfångare. Denna ånga leds in i saltlager för att sparas till natten. Ångan driver turbiner och generatorer. Strömmen förs över till europa med högspänd likström.

En pilotanläggning finns idag i drift i Spanien.

Desertec påstår att 6 timmars sol på jordens alla öknar motsvarar hela jordens energi under ett år???

Mer här


http://www.desertec.org/
Skönt att höra att det man hade i bakminnet var korrekt.. Viktigt att veta är att Einsteins relativitetsteori enbart säger att massa kan omvandlas till energi, och det har han ju rätt i..

Einstein var en snäll gubbe, det vet jag!
@Fajjer

Om jag inte minns fel så presenterade Einstein delar av sina atombombsteorier redan i Tyskland. Eftersom han var pascifist så ville han inte göra några experiment. Han flyttade sedan till USA. Där varnade han Roosefelt för att tyskarna höll på att utveckla atombomben och resten vet vi. Jag tror inte att han själv var med och utvecklade men han gav amerikanerna allt han hade och visste.

Han var konsult, sån som vet hur man gör men kan inte själv.
Jag läste i en gammal "Illustrerad Vetenskap" som låg och skräpade på skithuset på min arbetsplats att solfångare i Sahara visserligen skulle kosta multum, men iof i längden löna sig.. Att man inte vågar satsa på detta beror på politiska konflikter länder emellan..

Det finns vissa politiska oroligheter, och skulle man satsa för mycket på Sahara, så blir man alldeles för beroende av att "följa deras pipa".

I övrigt så hade det varit ett bra alternativ.. I artikeln framgår att endast 2% av Sahara behöver täckas av solpaneler för att försörja elproduktionen världen över. Fast 2% av Sahara kanske är en stor yta?

Källa: Illustrerad Vetenskap, på toalett..

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem