Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Kan router störas av dator el mobil

Kan router störas av dator el mobil

Hej

Har en router som liksom tappar signalen ibland. På datorn får jag meddelandet "ingen eller begränsad åtkomst till nätverket". Jag drar ut strömsladden till routern och stoppar in den igen. Då funkar det.

När jag använde min mobil med bluetoothhörlurar och lyssnade på internetradio, så försvann uppkopplingen hela tiden. Jag drog ur strömsladden 3 gånger på 10 minuter. Sedan gav jag upp och använde vanliga lurar. Då gick det bättre.

När jag har andra datorer händer det inte alls lika ofta (kanske aldrig, vet inte riktigt)

Kan routern störas av min dator och mobilen?

I lägenheten finns en dator och två mobiler till, men de använder inte bluetooth.

Någon som känner igen problemet?

Har nollställt routern och gjort om allt på nytt, men ingen skillnad.
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

har du en radiostörning, hjälper det inte med att starta om routern

då har du större chans att lyckas med att byta kanal i routern.

eller flytta lite längre bort från routern , om du sitter nära

en radie på 2-3m kan vara helt omöjligt att vara innom för vissa routrar
Då låter det inte som om det är någon radiostörning? Eftersom det hjälper att bryta strömmen.

Jag sitter minst 5 meter från routern

Det som är konstigt att det bara är min mobil och min dator som sabbar uppkopplingen. Min sambos dator och mobil (mobilen är av samma modell som min) tror jag aldrig sabbat uppkopplingen
Visa datorer/mobiler/routrar går helt enkelt inte ihop
vet av egen erfarenhet.

hade en Asus bärbar ( kommer inte ihåg modell ) samt en D-Link router som
bara inte ville gå ihop, satt i långa mejl konversiationer både med Asus och D-link, o både "skyllde" på den andra, slutade med att ja gick o köpte en ny 3com router.
Och då funkade allt

är det en ny/gammal router?

märke samt modell så kanske man har nåt tjuvknep i bakfickan

provat o ändra kanal, provat olika krypteringar, har du nyaste firmwaren till router?
Annons
Men vissa dagar fungerar det rätt bra. Idag har det hänt en gång tex. Ibland händer det flera gånger på bara ett par timmar.

Det är en HP och en D-Link DIR-615 som är ett par år (2-3?)

Nej, har inte ändrat kanal, andra krypteringar. Kan det räcka?
Firmware vet jag inte vad det är.
Kolla denna länk: http://goo.gl/V1qW5 där kan du klicka på vilken version du har, efter det kan du få hjälp med att göra ändringar!
Som ett litet kuriosa, så hade jag en jobbarkompis, vars syster var så elektriskt laddad att hon sabbade en massa på sitt jobb genom att bara gå in i ett rum.
Hennes arbetsrum fick man bygga om med speciell eldragning med avskärmade kablar mm. Hon kunde inte åka hissen i huset för den stannade då. Telefonväxeln lade av när hon kom in i det rum där växeln var placerad. En massa elektriska prylar fungerade inte i hennes närhet.

Nu tror jag väl inte att så är fallet i ditt fall. Prova att byta kanal på routern som Göcke förelår
och kolla om det finns en ny firmware till routern att instalera , men gör detta isåfall via uppkopplad med tp-kabel
Det märkliga är att nu har det gått 2 dagar sedan jag behövde dra ur strömmen, så det händer inte varje dag, Vissa dagar händer det flera gånger och vissa dagar ingen gång.

Jag är mycket glad att jag inte är som jobbarkompisens syster, hehehe. Vilket kul liv.

Göcke - Vad är firmware?
Ingarm - Vad är det för ändringar jag bör göra?
strut
Firmware är routern eller en viss datorkomponents programvara
hemma försvinner signalen när jag eller grannen startar micron

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem