Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Moderna tider

Moderna tider

Nu är det appar, 3D & HD plattskärmar +50" och supersnabba datorer som gäller. Inget fel i det och jag är för dessa "onödigheter".

Om något på jobbet rasar eller jag gör en modifiering dokumenterar jag det med en digitalkamera med en otrolig upplösning. Är det trång och svårt att ta sig dit kör jag med mobilkameran som har nästan lika bra upplösning.
Till underhållet av anläggningen vill jag ha en snabb dator till liksom en snabb skrivare att skriva ut arbetsordern på. Dessutom skall skärmen vara skarp och stor.

När jag sedan är hemma har det ingen betydelse hur snabb dator jag har eller vad för "mobil" jag ringer på.

Datorn är en i dagen mått en gammel häck dvs fyra år men är fortfarande snabbare än mitt sega nät. Även om jag klämmer in en SSD disk och ökar PAM minnet blir inte nätet snabbare.
Min musikredigering blir snabbare, inte helt fel. CAD hanteringen på elektroniken rappas upp men ...... Nu hinner jag tänka igenom ändringarna innan jag river och bygger om. Att testa modifieringarna på förstärkaren i praktiken tar sin tid.

Mobilen är ca åtta år och jag har kontakt med omvärlden. Mejlen kommer på datorn och jag vill inte bli mejl uppdaterad dygnet runt. Framför allt är mobilen liten och får plats i vilken ficka som.

Tv´n är en gammel häck den med, tror inte nyhetsuppläsarna eller vädret blir intressantare. Film skall ses på bio och musik skall höras på konserter. När Tv pajar då är det en fråga om hur stor som skall köpas. Den bör få plats utan att nya möbler också krävs.

Så resonerar en bakåtstråvare som jag.



Antal svar på detta inlägg: 4
Jag är benägen att instämma i dina sista rader:

"Så resonerar en bakåtstråvare som jag"

Öppna dina ögon och sinnen och kolla hur man använder datorer idag!
Oups en expert har talat:

Jag kan ex lyssna på Spotfy, köra ner musiken till CD/DvD via Golden Records.
Jag kan även ansluta Decodern och göra samma sak med ex MTV (bara ljudet).
Likaså kan jag ansluta Decodern via en omvandlare och spela in TV program.
Kameran kan anslutas och bilderna kan redigeras med Photoshop.
Min andra kamera kan också anslutas och jag kan redigera mina inspelningar.
Jag kan inför semestern söka upp intressanta platser och skriva ut en karta. Min GPS uppdaterar jag givetvis via datorn. På samma gång kör jag in den senaste versionen för fartkamera övervakning.
USA & Australien Visa ansöker jag via datorn. Annars kan jag inte komma till jobbet.
Ladda ner betal musik går också liksom betal filmer.
Givetvis kan jag konvertera de från forntiden inspelade VHS filmer till DvD.
Min egen musik redigerar jag så den låter bättre. Sången måste bättras på för den låter hemsk.
Kör trådlöst musik till stereon både inomhus och till uthusen beroende var jag befinner mig.
Läser även vad som händer inom musiken världen.
Tv spel är jag inte intresserad av trots att jag har Sony PS3 och XBox. Ungarna skall väl inte vantrivas hos mig eller?
Mejl måste jag ha.
Givetvis kan datorn anslutas till en 52" platt Tv (som jag inte har) med HD med en HDMI kabel.

Å andra sida är nätet lika slött om jag så har en Intel 3,x GB baserad dator och utökar RAM minnet från 4 GB till oändligt.

Vad har jag nu missat Herr Telomer? Tips emottages tacksamt.
Du lider brist på Apple funktioner. iPhone o iPad.Det mesta av olika manualer och viktiga dokument får man ju plats med i en iPad 64 B.
Numera kör vi konferenser via Skype och Mikogo där man kan koppla ihop ca 50 deltagare från hela världen. Man kan presentera PP bilder och vara i bild och berätta om spännande saker inom medicinen för min del. Tänk och slippa flyga till USA/Kanada eller Sydamerika eller Asien för en kort konferens. Det kallar jag utvecking och tidsbesparing. Kul att du är intresserad av musik. Nu arrangerar vi och skriver noter med Sibelius. Detta är några av viktiga datorfunktioner men det finns många må du tro eller kanske du känner till men inte prövat.
Streama musik är ju kul, vi har 10 högtalare utplacerad på lämpliga ställen.
Men det du skriver tycker inte jag passar med epitetet "bakåtsträvare" Du hänger ju med vet ja.
Annons
Ok Nu tillhör den som inte är i behov av Appar varken i jobbet eller hemma. Men de är intressanta och en tillgång i många yrken. Tyvärr för stora i min smak och som jag skrev har jag inget behov av dem. Det kan ju alltid ändras, vem vet.

Jag vill vara ledig när jag är ledig och ägna mig till 100% åt familjen.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem