Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Supercell med Åska

Supercell med Åska

Lässte denna artikel, och måste bara fråga IS-medlemarna om någon var på platts igår och kan referera hur man upplever 20.000 blixtar i timmen.

skall vara en länk här
http://goo.gl/5aLv2
Antal svar på detta inlägg: 6
Kommer du ihåg, Göcke, åskvädret över Linköping våren 1997? Då var det ungefär likadant. Jag bodde i Ekholmen då....
Jo den kom jag ihåg, och en liknade på 1970 talet, har glömt året , då åkte vi ned till Roxen och satt och titta rakt ut över vattnet, blixtarna låg horizontellt.
men att man kallade detta supercell, det hade jag ingen aning om, undrar om vi har några som var med i det senaste i Örebro,för det tror jag var ännu värre.

annars så blir man imponerad av detta. på mig har det i alla fall satt sina spår.

97 fick jag i alla fall massor av reparationer
Sådana "Superceller" är dess bättre inte så vanliga,men 2005 drabbades vi av liknande. Det började kl 0100 och åskade kraftigt tills 0800 alltså 7 timmar av intensivt åskväder.

Det föll under samma tid ofattbara 120mm regn. Tack och lov att man överlevde denna natt,men den ska sent glömmas !!

Hur många blixtnerslag det kom har jag ingen statistik på,men många var det under dessa timmar!!
Annons
En liten supercell var det i Jönköping för några veckor sedan. Det var ca fem åskor som rullade runt i Jkpg-dalen utan chans ta sig ut. Kändes faktiskt lite kusligt. Jag bor ju mitt i den.
Jag menade på 70-talet. Vände på siffrorna 1979 skulle det vara
årtalen lurar en , 97 så var jag i Södertälje , när det bara rullade mellan höjderna i dalen.
och det var nog 79 som vi åkte ned till Roxen och tittade i flera timmar på fenomenet.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem