Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Hundattacker

Hundattacker

Läste att hundattacker har ökat i Sverige. Vad beror det på ? Har hundägarna
blivit aggressiva nu förtiden ? Sådan husse,sådan hund!
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: «1 2

qrtan!

Den där "Jonsson" verkar respektingivande. Minst sagt.

Det är nog ingen som hälsar på dig innan dom har ringt innan och aviserat sin
ankomst. Hur gör du när brevbäraren kommer. Bedövar du hundarna en stund då.

Jag är inte rädd för hundar som jag känner innan. Det är nya hundar som man är
lite observant mot.

Har själv haft ett 20-tal hundar av olika sorter så jag vet vad det handlar om.

Pittbull är jag "vettskrämd" för. Förstår inte varför denna ras tillåts.
Min ugndoms kompis har haft hund i snart 50 år.Boxer,retriever,Rotweiler och senaste åren bullmastifer tillsammans med en liten Boston Terrier.Dom har alltid varit så snälla och aldrig varit agressiva.Dom älskar barn,människor och andra hundar.Jag tror att det beror på Husse och Matte, som är så snälla och fredsamma själva.Har själv haft en schäfer och en New Foundlander utan några problem.
Blev för några dager sen attackerat av en stor blandras hund som hoppade rakt mot min strup men som tur var kunde husse hålla i honom sista sekunden.(Han luktade faktist taskigt i käften (hunden förstås!!)så förstod att det var nära.
Kan det beror på en kanske lite överdriven kopplingstvång?(Förstår att det finns mycket wild här uppe och andra människor kan har hund fobi pga av kanske dåliga ervarenheter som givetvis ska respekteras)
Kommer man mera söderut här i Europa, finns det mycket hunder som går lösa och är kanske van med ett mera socialt umgänge och är oftast mycket snälla.
Jag är inte en "Cesar Milan" men tror att om man sliter i hunden för mycket,att hunden blir agressive.
Som Rolleby säger;"Sådan Husse Sådan hund.
Bara några tanker.
notkingcole!

Många hundägare är inte lämpliga.
Dom tror att en hund tänker som dom gör. Det kan dom glömma.
En hund tänker tvärt om.

Den första ordern man får när man anmäler sig till en dressyrkurs är att släppa
hundarna fria. Det tar 10 minuter så är rangordningen "fixad".

Det blir en "soppa" i början. Men sedan blir det lugnt.

Samma sak med hästar. Dom fixar sitt umgänge själva.


Annons
You got the point Leilake!
Hallå på er var ett tag sen jag var och hälsade på i forumet.

Jag tor att en anledning till ökade bett är att folk i allmänhet inte respekterar hundar som de gjorde förr.
Förr hade folk sällan koppel på sina hundar och förbipasserande tittade inte ens åt hundar.
Nu för tiden när vi går med kopplade hundar så tittar folk på hunden så fort den låter. Och de som vet nåt om hundar vet att detta att titta en hund i ögonen är en provoserande gest.

Har själv 3 mallar i hushållet så jag vet vad det innebär att ha hundar med "drag" i, som tur är så är de snälla mot besökare och folk vi träffar.
Jag måste berätta om när jag var en liten grabb och skulle gå och köpa mjölk.
Vi var ute i våran sommarstuga på landet. På den tiden var det inte så långt till
affären någon km. När jag skulle gå förbi en bondgård kommer det en stor schäfer i fullt ös springande rakt mot mig. Jag blev naturligtvis jätte rädd.
Därför kommer jag ihåg det, fortfarande.
Mamma hade sagt till mig, om det kommer en hund så stå still.
Jag stod i givakt och väntade på ödet.
Hunden tvärnitade och kanade på alla fyra tassarna i gruset och nuddade
mig med vänster framtass. Jag tänkte att det gjord nog ont i tassarna på
hunden. Den rörde min inte ens.
Sedan den dagen har jag inte varit rädd för hundar, men man måste ha respekt för dem.
Oskar!

Jag är rädd för alla hundar jag inte känner. I alla fall dom som väger 10 kg och mer.

Om en okänd hund "rusar" emot dig så skall du vända ryggen till. Din moder
lurade dig lite, men det fungerade ju den gången.

Står man stel som en pinne och stirrar på hunden, så uppfattar hunden det som ett hot.

Det vill till självförtroende att vända ryggen till när det kommer en "best" farande.
Men så är hundar "funtade".
Här hittade jag en bra förklaring till varför hundar är som dom är.

http://tinyurl.com/d75vmbf
Jag tror att folk är sämre på att uppfostra hundarna. Brukar se många yngre killar med pitbulls och då kanske de inte alltid vet hur man ska fostra hunden.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem