Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Åskväder

Åskväder

I dag smattra det på ordentligt i Sverige. Det kan man se på få inlägg här på IS!

http://www.vanertracker.com/trackerindex.htm
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Du har en annan bra sida när det gäller väder och åska. www.ewp.se.
du får inte säga så Thomas2, för då la min ISP ned verksamheten.

smärre elavbrott kallar de det.
Göcke!

Du har väl bra jorda! I alla fall för tillfället!!
Annons
just idag så är det bara batteridrift som gäller ,

passar på att testar driftstiden när man ändå är igång.

men vad gör det om man har fiber och ISPn lägger ned.

då får man testa det mobila bredbandet igen.

det är många företag som är beroende av elen. inte bara hushållen.
Här i Göingebygd, närmare bestämt Broby så vill det inte braka igång. Vädret är kvalmigt och svårt att andas är det. Går man i duschen så är man genomsvettig på mindre än en minut när man kommer ut. Vill bara att åskan ska gå igång så man kan få lite luft igen.
nu mullrar det med 1minuts mellanrum, men det duggar bara lite ymmigt. och solen skiner ändå.
Jag spelade turneringspoker vid lunchtid, vi var 2 kvar och jag var chipleader, då kom åskan och slog ut adaptern till modet. Visst jag fick lite $ för andra platsen men jag hade troligen vunnit. Vaddå förbannad. Adaptern gick sönder trots att jag hade kopplat via överspänningsskydd. For iväg till Kjell o Co o köpte en ställbar adaper för 12V. Så nu kör jag dator o modem från bilbatteri. Viktigt för kvällen eftersom jag håller på o kvalar till en liveturnering.

Nu är det bara att hoppas på att teleledningen får tillräckligt skydd via överspänningsutrustningen.
pedhan , min erfarenhet är att
är olycka riktigt framme , så spelar det ingen roll hur mycket man skyddat sig, det är tyvär realiteten, men man får ju göra så gott man kan.
de små smällarna kanske man slipper ta.

men nu har mullrandet tagit slut, regnet blev ett par droppar i Linköping
förmodligen så är det väldigt lokala regnskurar
http://www.youtube.com/watch?v=ve6XGKZxYxA

Bilen är bästa skydd vid åskväder! Eller??
Jo det är nog det säkraste som man kan var i

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem