Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Vem äter liljekonvaljblommor ?

Vem äter liljekonvaljblommor ?

Inpå vår uteplats har vi mycket liljekonvaljer. När blomningen går mot sitt slut
är något framme och knipsar av blomman. Vad är detta för gynnare som undgår upptäkt. Djur, fågel eller insekt. Vem kan avslöja denna kanalje ?
Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Liljekonvalj
En synnerligen giftig liljeväxt med rödaktiga bär, som trivs på varma backsluttningar, men ofta även på torra moar. Hela örten och speciellt fröna, innehåller ett gift, som består av över 20 glykosider som påverkar hjärtats verksamhet. Liljekonvalj kan knappast förväxlas med några andra a rter.

Avnjutning av snittblommornas blomglasvatten har orsakat dödsfall åt barn. Förtäring irriterar först munnens och mat gens slemhinnor, som åtföljs av illamående, diarré och hjärtarytmi. Svåra förgiftningar leder till medvetslöshet och dödlig utgång genom hjärtstopp.

Citat från Flashback

Ja det måste ju vara ett djur som klarar alla dessa glykosider.

Jag vet inte vad det kan vara, jag har massor av liljekonvalj överallt men jag har aldrig sett nån äta dom.

Sökte lite mer på Flashback och hittade det här inlägget från nån som försökt ha liljekonvalj på balkongen, men hans katt åt på bladen.

"Julros borde nog gå. Har inte smakat men en katt vi haft ville gärna tugga på bladen. Nej, jag tillät inte katten det utan fick offra plantan.
Liljekonvaljbladen var han också på så även den krukan fick slängas. (jag försökte alltså få en tidig vårblomning på balkongen också, blev bara snödroppar kvar.)"

Länk: https://www.flashback.org/t1175767
Bra försök pedhan.
Jag har övervägt att ligga på altangolvet på natten i intensiva spaningar men gett vika för befarade myggattacker.
Annons
Liljekonvalj är sedan 1982 Finlands nationalblomma, och är Gästriklands landskapsblomma.
ostkrokar
Jag kan på goda grunder utesluta dessa befolkningar som delaktiga.
Vi har liljekonvaljer i trädgården vid husväggen och haft 6 katter på en gång, men har aldrig sett dem tugga på liljekonvaljer. Det har bara varit vanligt
gräs.
Just nu är liljekonvaljerna utblommade, bruna till färgen. Har blomstjälken
varit avbiten ?
Rolle Be
Själva stjälken till resp. blomma ser ut att vara avbiten strax under blomman. Vi har igelkottar i området. Kan dessa vara skäligen misstänkta ?
Ja igelkotten kan nog vara misstänkt, men att sätta den högre graden skäligen misstänkt tycker jag är att ta i för mycket utan att ha bevis.

Tyvärr så är ju blomningen över nu så det är troligen försent att göra experiment. men dom kanske blommar i norrland, så om nån norrlänning vill göra detta experiment så är vi tacksamma.

Annars så kan ju nån innehavare av frysbox och liljekonvaljer i trädgården gräva upp några plantor, frysa dom och sedan plantera ut dom för och få sensommarblomning.

Hjälp tubx att lösa hans problem.
Igelkottar kan utesslutas, misstänker att det är någon skadeinsekt eller myror som har varit framme .Det är bäst att kolla omgivningen om det finns småkryp.
det är inte rådjur? , inga spår i marken?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem